İnsanlar yalnız "inandık" demeleriyle bırakılıvereceklerini, kendilerinin imtihana çekilmeyeceklerini mi sandılar?
Ankebut: 2
Bize silah çeviren bizden değildir, bizi aldatan da bizden değildir.
Sahih-i Müslim
Nefsinin öğretmeni, vicdanının öğrencisi ol.
Eflatun
Rota Haber Son Dakika!




Alt Kategoriler

DİL KALESİ Kategorisine Ait Yazılar
MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 83
                  İskender PALA (Fatih projesi – 21 Şubat 2012 – ZAMAN) “Modern eğitim sistemleri öğretmenlere ve öğrencilere sayısız hak ve sorumluluklar tanıyabilir, davranış biçimleri önerebilir, tavsiyeler sunup yaptırımlar önerebilir; ancak bunların hiçbiri geleneksel ahlak     Devamı...

ARAPÇA, FARSÇA VE TÜRKÇE (Ve Bülent Arınç'ın ismi)
Başbakan Yardımcısı Bülent Arınç bir lâf etti, bir hayli cevapla karşılandı. Cevapların çoğu, Bülent Arınç'ın "Kürtçe medeniyet dili değildir" hükmüne itiraz sadedinde."Medeniyet dili" ne demek? Bir medeniyetin konuştuğu, yazdığı, okuduğu, okunduğu... dil demek. Böyle kitaplara geçmiş "bilimsel" bir tarif yok elbette. Biz "    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 82
A. Ali URAL'IN TERS CÜMLELERİ (Tedavülden kalkmak – 19 Şubat 2012 – ZAMAN) “Meydanlara çıksa dalgalanacaktır kalabalıklar.” Meydanlara çıkmasından bahsedilen kimdir, nedir? A) Bu cümleye göre söylersek “kalabalıklar”dır.B) Bir önceki cümleye bakarsak “ay” veya “akçe” olur.C) Daha da önceki    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 81
                Bekir COŞKUN (İki gözüm aksın –17 Şubat 2012 – Cumhuriyet) “O barda arada sırada bir kız çıkar… Gözleri siyah, bakışları mavi… Bir sandalyeyi tutarak söyler hüzünlü şarkısını… Hem sevgililerini terk edip kendisi, hem birazdan ağlayacağını bilir g    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 80
                 Çetin ALTAN (Bela barometresi – 15 Şubat 2012 – Milliyet) “Ne kadar evrensel bir ündeki yazar, ‘doktorluktan’ atlamıştı ‘yazı ve edebiyata’...” ALTAN Usta’nın bu cümlesi çırak elinden çıkmış gibi... Cümledeki “evrensel bi    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 79
                  Ahmet ALTAN(Hükümet atakta – 12 Şubat 2012 – Taraf) “Bizde böyle bir kurallar bütünü olmadığı, demokrasiyi ve hukuku yerleştirecek temel yasalar yapılmadığı, eşitlik ve özgürlük sağlanmadığı, devletin görev alanı sıkı sıkıya belirlenmediği iç    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 78
Mehmet Şevket EYGİ (Peygamber'i Gerçekten Sevmek – 06 ŞUBAT 2012 – Millî Gazete) “Peygamberi gerçekten seven kişi, hiç mütemâdiyen haram yer mi?” EYGİ’nin “hiç mütemâdiyen haram yer mi?” sualiyle neyi sorduğu veya ne demek istediği tam olarak belli değil. Bunun sebebi, her ikisi de cümlede zarf olarak kullanıl    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 76
                    Yılmaz ÖZDİL (Dünya Güzeli – 31 Ocak 2012 – Hürriyet) “Tekel kurulmuştu.İzmir Rıhtım Şirketi devlet tarafından satın alınmıştı…Ki, limanlar komple satıldı.” Keriman Halis Ece'nin vefatı münasebetiyle kaleme aldığı yazıda T.C.nin 1930'lu yıl    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 75
Ahmet ALTAN (CHP nasıl kurtulur – 03. 02. 2012 – Taraf) “Erdoğan, 12 Eylül rejimiyle anlaşıp adım adım demokrasiden uzaklaşırken, zaten başından ‘demokrasiye’ karşı çıkan bir kesim onunla nasıl mücadele edebilir?” Ahmet ALTAN “demokrasiye karşı çıkan bir kesim onunla nasıl mücadele edebilir?” ifadesiyle kime veya neye karşı yapılacak bir     Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 74
Fehmi KORU(Kavanoz dipli dünya – 26 Ocak 2012 – STAR) “Manisa/Salihli’de yaşayan bir gencin polisle başı derde girmiş... Ağır Ceza Mahkemesi’nde yargıca hakaret etmiş aynı genç...Üç mahkum genci merdiven boşluğundan aşağıya atmış...” Bu paragrafa göre “merdiven boşluğundan aşağıya” atan(lar) ve atılan(lar) aşağıdaki şıkların hangisinde doğ    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 73
Çetin ALTAN (Kış... kış... kış... – 29 Ocak 2012 – Milliyet) “Elbet de gördüm peşimden koştuğunuzu; ama sizin de, benim gittiğim aynı doktora gittiğinizi zannettim.” Cümlede lüzumsuz kelimeler var:Ya “benim gittiğim” atılmalı yahut “aynı” kelimesi... Çünkü “benim gittiğim doktor” derken kastettiğiniz doktorla &l    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 72
Abdurrahman DİLİPAK (Savaş için geri sayım! – 26 Ocak 2012 – Yeni Akit) “Böyle bir durumda İsrail Hizbullah’a saldırabilir.. Bu tabii bir felaket senaryosu.. Bakalım, gün doğmadan neler doğar..” DİLİPAK’ın yukarıdaki “Bu tabii bir felaket senaryosu...” cümlesi iyi kurulmamış, bu yüzden de cümlenin manası durulmamış...Bu cümleyi     Devamı...

BÖYLE KELİMELERİ KULLANIRSAN ANCAK KEMALİST OLURSUN!
Kadir Mısıroğlu’nu ziyaret ettik, anlattıklarını dinledik. Sorduk, cevaplarımızı aldık, kitap hediyemizi aldık.     "Gel seni bir yere götüreceğim. Ama soru sormayacaksın. ‘Nereye?’ demeyeceksin" diyor. Takılıyorum peşine...Doğancılar yokuşunu çıkıyoruz, Doğancılar parkından geçiyoruz. Karşıda bir cami... İçeriye giriyoruz: Sebil Yayınevi yazıyor bir    Devamı...

TÜRKLERİ DİLSİZ YAPTILAR (Video)
    Devamı...

TÜRKÇE'Yİ DİL'ERKEN
Özellikle son yıllarda, konuşan, ama anlatmayan, ventrilog marifetiyle telaffuz edilen bir dil, toplumun farklı katmanlarında dallanıp budaklandı. Siyaset, basın ve devlete nüfuz eden, teolojik referanslarla harmanlanan, mecaz ve telmih yoluyla meram anlatmak isteyen, açıkça söylemeyen, satır arası okumalara, kelime gölgesi okumalara açık, ama George Orwell’in “&cc    Devamı...

TDK’NİN GEREĞİ – 2
Hangisi Daha Öz Türkçe: Gerekseme/ Gereksinim/ Gereksinme? Hadi hep öz Türkçe sevdasına kapıldık diyelim, aynı mefhum için uydurulmuş birden fazla öz Türkçe kelime varsa hangisini kullanacağız?Hadi herkes “ihtiyaç”larından vazgeçti diyelim; peki onun yerine aşağıdakilerden hangisini tercih edenler daha öz Türkçe kull    Devamı...

TDK’NİN GEREĞİ – 1
Türkçenin “gerek”leriyle TDK’ninkiler çok farklı. “Hocam, TDK’nin nesi Türkçeye uydu ki? Bari bilmediğimiz bir şey söyle!” diyenler olacaktır, biliyorum. Fakat bilerek söylemeli. “Söyleyenler hikmetin bilmez, bilenler söylemez...” hâlleri her yerde mevzubahis... Şimdi Türkçe ile TDK arasındaki bu far    Devamı...

TDK'NİN ATASÖZLERİ – 5
TDK'nin Karıştırdığı Sözler TDK lügatlerinde atasözleri ve tabirlerimizin hâli perişan... İler tutar yeri yok... TDK’nin resmî İnternet sitesinden ulaşılabilen Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü’nde 2.396 atasözüyle 11.209 tabir (deyim) birlikte verilmiş ve bunların türleri, altlarına düşülen “Atasözü / Deyim” ka    Devamı...

YİNE TÜRKÇE
İnsanın gerçek vatanı dilidir.Ben de ömrüm boyunca dili hep çok önemsedim. Bunda belki âile çevremin ve o çevrenin çevresinin geniş payı olmuşdur ama adamakıllı genç sayılabilecek yaşda Türkiye’den ayrılarak başka dillerin konuşulduğu yerlerde yaşamak zorunda kalışımın da rolü kat’iyyen küçümsenemez.Bir diliniz olduğ    Devamı...

DİL DEVRİMİ DERSİM'DEN BETER
Türkiye Yazarlar Birliği tarafından İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür Müdürlüğünün desteğiyle Sultanahmet'teki Kızlarağası Medresesi'nde düzenlenen "3. İstanbul Edebiyat Festivali" başladı. Açılışta Türkiye Yazarlar Birliği Kurucu Başkanı Mehmet Doğan önemli bir konuşma yaptı...-"Asıl müdahale zihnimizeydi"Türk&cce    Devamı...

TDK'NİN ATASÖZLERİ – 4
TDK’nin Yanlış Anlayıp Açıkladığı Atasözleri TDK’nin atasözü hatalarının en vahimi: atasözlerini yanlış anlamak ve millete yanlış açıklamak. İmla, noktalama ve ifade yanlışları atasözlerine belli ölçüde zarar verir. Fakat atasözlerini ters ve yanlış anlayıp anlatmak onların pöstekisini çıkarmak veya postuna saman doldurmak olur... T    Devamı...

TDK'NİN ATASÖZLERİ – 3
Açıklamasında İfade Bozukluğu Olan Atasözleri Atasözlerimizi naklederken ve açıklarken imla ve noktalamada keyfine göre takılan TDK, çalakalem yazdığı izahlarında düşük cümleler kurmuş, ataların sözlerine birçok darbeler vurmuş. Resmî İnternet sitesinde milyonlarca vatandaşa atasözlerimizi ve onların açıklamalarını sunan TDK’ni    Devamı...

TDK'NİN ATASÖZLERİ – 2
Atasözlerinde TDK’nin İmla ve Noktalama Keyfîliği TDK’nin – diğer dosyaları gibi – “atasözü” dosyası da kabardıkça kabardı. 2010 Mayıs’ında kaleme aldığım bir yazıda demiştim ki: “TDK sözlüklerinin ‘Hatalar Şampiyonu’ olan Türkçede Batı Kökenli Kelimeler Sözlüğü tahtından hiç inm    Devamı...

'İT'LEŞEN TÜRKÇE! 1
Canım politika yazmak istemiyor bugün.Pek Ataç-vârî bir cümle, pardon tümce oldu. Tek eksiği tümcenin sonundaki tilcik. Ataç “bugün” yazmaz “büğün” yazardı ama o kadar kusur da oluversin.Bu arada bir soru daha: Ataç acabâ “pardon” yerine ne diyordu?Ama büğün Ataç’dan değil kendimden s&o    Devamı...

İÇİ GEÇMİŞ DİNSEL KİŞİ
Türk Dil Kurumu Başkanı açıklamış: "Otobüse 'çok oturgaçlı götürgeç' demeyeceğiz, bu bir şehir efsanesidir..." Niçin "kent söylencesi" dememiş, ben onu merak ettim. Serserinin biri de "flaş haber" karşılığı "zırtgel" önermiş, o da kabul görmemiş. Bu iş, yani kelimelere ille de Türkçe karşılık bulma işi,     Devamı...

TDK'NİN ATASÖZLERİ – 1
TDK’nin, kerameti kendinden menkul ve kendince makbul lügatleri meğer yıllardan beri sapır sapır dökülüyormuş... Öyle ki “atasözü” maddesini bile tecrübe tahtasına çevirmiş. Hadi açıklama noksanlarını görmedik diyelim; peki, yanlış izahlarını da görmeyelim mi? Mesela bütün atasözleri öğüt mü veriyor? TDK &o    Devamı...

NE OLACAK BU TÜRK DİL KURUMU'NUN HÂLİ?
26 Eylül’de “Dil Bayramı” kutlanmış. Devlet erkânı usulen övücü mesajlar yayınlamış. Biz de bu kutlamalara âcizane bir katkıda bulunalım dedik. Buyurun bakalım! “Flaş” ingilizce “parıltı, şimşek” demek. Bu anlamıyla kelimenin türkçeye geçmesi beklenemez elbette. “Fennî” bir uygulama, teknolojik bir buluş bu    Devamı...

CUMHURİYET'LE İLERLEDİK Mİ SAHİDEN?
İnsan hiç ummadığı bir anda, hiç ummadığı bir şeyi sorgulamaya başlayabiliyor. Bundan yıllar yıllar önce, Londra’da bir metni İngilizceden Türkçeye çevirmek için yırtınırken kendimi ‘Cumhuriyetin kazanımlarını’ sorgularken buluvermiştim. İngilizce metin çok nüanslıydı, kelimelerle oynanarak yazılmıştı. Ben de aynı tadı vermek istiyordum T&uum    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 71
Emin ÇÖLAŞAN (Türkiye’de İki Ayrı Yargı mı Var – 23 Ekim 2011 – SÖZCÜ)“Yasalara bir önlem olarak getirilen tutuklama kavramı, sanki peşin bir cezaya dönüştürülmüş durumda.” ÇÖLAŞAN’a göre “tutuklama kavramı” nereye (veya niye) getirilmiş?Cevap: “Yasalara bir önlem olarak…&rdqu    Devamı...

KELİMELERİ TANIMAK GEREK
Kelimeleri tanımak gerek... Ağızla değil, dille değil, kulakla değil, akılla, gönülle tanımak gerek. Söylerken dinlemek gerek. Kelimeler her gün, her Allah'ın günü hayata anlam örer. Kelimelerimiz çalınırsa üşür hayatımız o yüzden. Çıplak kalır. Yoksul kalır. Aç kalır, açıkta kalır. Kelimeler olmadan hayatımız ışıksız kalır, kör kal    Devamı...

1965'LERDEN 2026'YA TÜRKÇENİN EVRİMLEŞMESİ
Yıl: 1965 "Karşıma âniden çıkınca ziyâdesiyle şaşakaldım.. Nasıl bir edâ takınacağıma hüküm veremedim, âdetâ vecde geldim. Buna mukâbil az bir müddet sonra kendime gelir gibi oldum, yüzünde beni fevkalâde rahatlatan bir tebessüm vardı.. Üstümü başımı toparladım, kendinden emin bir sesle 'akşam-ı şerifleriniz hayrolsun/    Devamı...

TURKCHE FELÂKETİ!
Belki de hepiniz durumun farkındasınız. Hatta bu yazıyı okurken sen kime ne anlatıyorsun diyenleriniz bile olabilir.Haklısınız ama ben bir kez daha durumun ne kadar vahim olduğunu hatırlatmak istedim. Dilimizdeki nobranlaşma, yozlaşma kimin suçu?Hatayı dilbilimcilerde mi aramak gerekiyor, yoksa kendimizde mi? Yabancı bir kelime ya da nece olduğu belirsiz bir kelime kullanınca entelektüel(!) mi oluyoruz? T    Devamı...

KEMALİST SÖZLÜĞÜN SON BASKISI
İlâhî Türkçe Sözlük! Sözlüklere “Kemalizm (veya atatürkçülük ) Türkün dinidir” yazıldığı günler geride kaldı. Hey gidi “Türkçe Sözlük”! Dil Kurumu’nun ilk defa 1945’te yayınladığı, son olarak 11. baskısı yapılan “Türkçe Sözlük” Türkiye&rsq    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 70
Mümtaz'er TÜRKÖNE ('Yeni Türkiye' hepimize hayırlı olsun! – 31 Temmuz 2011 – ZAMAN) “İşin serencamı değil neticesi önemli.”  Mümtaz'er TÜRKÖNE şu "serencam"a nasıl bir mana yüklemiş acaba?"İşin serencamı" dediğine göre bu kelimeyi "bir işin sonu, akıbet" manasında kullanmış oluyor.Zaten TDK lügatinde k    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 69
Cüneyt ARCAYÜREK (Güncelleşen Sorular – 2 Ağustos 2011 – Cumhuriyet) “Darbelere sessiz kalan kalemler, istifaların demokrasimizin güçlenmesine neden olduğunu yazıyor.Öyleleri var ki içlerinde biri, yurt gezisinde Kenan Evren’e yakınlığını kanıtlamak için enginarın konservesini sevmediğini, o nedenle o gece menüye konulan zeytinyağlı enginarı    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 68
Murat BELGE(Güvenilir zemin yaratmak – 24.07.2011 – Taraf) “Bu ülkede devlet ve o devletin verdiği eğitimi almış ve içselleştirmiş toplumsal kesimler içinde ‘demokrasi’ kavramının yer tuttuğu hiçbir konuda güven vermiyor.”Tam bir karışık ism-i fail…Birileri Murat BELGE’ye göre “hiçbir konuda güven vermiyor&rdq    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 67 ("Umar"a bir "çare")
Cüneyt ÖZDEMİR(Fenerbahçe Laiktir Laik Kalacak – 26 Temmuz 2011 – Radikal) “Mesele, bu insanların başkalarının ölümleri üzerine bu kadar umarsız yorum yapabilmeleri.”Hayatınızda hiç “umarsız yorum” dinlediniz mi: yani “çaresiz yorum” veya “yorumun çaresiz olanı”nı? Böyle bir şey var mı?Şu “um    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 66
Necati DOĞRU(Bakanımız temiz midir kirli midir! – 20 Temmuz 2011 – Sözcü) “İntihal” eski bir deyim.Kibar bir anlatım.Bugünkü Türkçe’ye çevirirsek; “aşırmacı” demek. Ferit Develioğlu’nun “Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat”ında intihalin karşılığı olarak aynen şöyle yazıyor: “çalma, b    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 65
Yavuz BAHADIROĞLU(Ailede sohbet-muhabbet – 20 Temmuz 2011 – Yeni Akit)  “Ama bu, ‘Gelin bu akşam muhabbet edelim’ şeklinde tahsisli zamanlarla sınırlandırılmamalı, hayatın her alanına yayılmalıdır...” Yavuz Bey “tahsisli zamanlarla sınırlandırılmamalı” derken haşiv yapmış. Kendisi önce zamana dair bir “tahsis”ten bahsediyor, sonra da “zama    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 64
Bekir COŞKUN (Yemin – 13 Temmuz 2011 – Cumhuriyet) “Sayın Başkan, kürsü masumiyeti…” Demek “kürsü masuniyeti” değil de “kürsü masumiyeti...”Bekir Bey CHP’li mebusların TBMM kürsüsünde yemin etmeleri hakkında fantastik ve komik bir senaryo yazmış:CHP’li bir mebus kanun ve teamüllere aykırı bir tar    Devamı...

UYDURMA TÜRKÇE
Tey tey tey tey tey Türkçe'nin ilk "etimoloji çalıştayı" başlıyormuş... Maşallah. Biri Fransızca, öteki Çağatayca mıdır nedir iki kelimeyle iyi yerden başlamış Türkçe çalışmaları. Hayırlı olsun. Futbola "ayaktopu", basketbola "sepettopu" karşılıklarını bile bulmayı iş edinmiş anlı şanlı Türk Dil Kurumu, "etimoloji" terimine her nedens    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 63
(Bekir COŞKUN – Murat YETKİN) Bekir COŞKUN (Şike – 06 Haziran 2011 – Cumhuriyet) “Ve yetim hakkına elle müdahale nedeniyle verilmeyen yüzlerce penaltı…” Bekir COŞKUN’un kurduğu sebep-netice bağına bakın: “elle müdahale nedeniyle verilmeyen penaltı…” Maçta hakem tarafından “verilmeyen penaltı” varmış ve bu penaltının ve    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 62
Mümtaz SOYSAL(Utancın Derinliği – 06 Temmuz 2011 – Cumhuriyet) “Bu durum nasıl olup da Sayın Davutoğlu’nun ‘stratejik derinlik’ dediği yaklaşımın neresine iliştirilmiştir?”Mümtaz Hoca bu cümlede tam olarak neyi soruyor, anlayabildiniz mi?Cümlesine hem “nasıl olup da” sözünü hem de “neresine” kelimesini katmış ve g    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 61
Bekir COŞKUN (Hukukun Bittiği Yerdeyiz – 30 Haziran 2011 – Cumhuriyet) “Yok eğer deliller yargıcın önünde değilse, neyle tutuluyor bir sürü insan üç yıl hapiste, delil yoksa…” Bekir COŞKUN’un cümlesindeki “deliller yargıcın önünde değilse” ve “delil yoksa…” faraziyeleri birbirinden farklı hâlleri    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 60
(Doğan HIZLAN – Sevilay YÜKSELİR) Doğan HIZLAN (Edebiyatın her türünü zirveye taşıdı – 4 Temmuz 2011 – Hürriyet) “Zamana tutsak olmayan şairlerin şiirleri beni daha çok mu etkiler?Kesin bir yanıt veremem ama Hulki Aktunç için bu gerekçeyi ileri sürebilirim.” Doğan HIZLAN ikinci cümlesinde, bilhassa “Hulki Aktu    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 59
(Nihat HATİPOĞLU – Serdar TURGUT – Ahmet HAKAN) Nihat HATİPOĞLU (Müslüman’ı camiyle hırpalamak – 01 Temmuz 2011 – SABAH) “Burada önemli olan nokta, biz iman eden bütün müminlerin Hz. Peygamber gibi oyunları ve tezgâhları iyi ve yerinde teşhis etmemizdir.” HATİPOĞLU, cümlesini isabetli dizememiş, fikrini de bu yüzden doğru yazam    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 58
(Nail GÜRELİ – Merve KAVAKÇI İSLAM – Serdar ARSEVEN) Nail GÜRELİ(Milli iradeye dair – 29 Haziran 2011 – Milliyet) “Halkın iradesine saygı, halkın yoksulluğu üzerinden halk dalkavukluğu (oportünizm) yapmaktan mı ibaret? Yok öyle şey!”Nail GÜRELİ iki kelimeyi birbirine karıştırmış:“Halk dalkavukluğu” sözünün diğer adı k    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 57
  (A.Turan ALKAN – Mahmut ÖVÜR) A.Turan ALKAN (İtina ile problem çıkarılır! – 27 Haziran 2011 – ZAMAN) “Şimdi kâbus gibi bir yemin edemeyen vekil krizimiz var…” Değerli ALKAN, zihninde çok güzel bir teşbih tasarlamış ama bunu aynı güzellikte ifade edememiş. Aslında teşbihin unsurları (erkânı) yerli yerinde görün&u    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 56
(Ahmet ALTAN – Yavuz BAHADIROĞLU)  Ahmet ALTAN (İkinci yazı – 23 Haziran 2011 – Taraf) “Daha sonra konuştuğum hukukçular, Adlî Sicil Kanunu’nun o maddesinin uygulanmasının bizim hukuk    sistemimize uygun olduğunu ama bir insan ‘halkın iradesiyle’ milletvekili seçildikten sonra hiçbir adlî merciin bu hakkı geri     Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 55
(Ergun BABAHAN – Yağmur ATSIZ – Oray EĞİN) Ergun BABAHAN (Kürt kimliğini tanıyıp Kürt dilini tanımamak – 19 Haziran 2011 – STAR) “Bizzat saldırının kurbanları saldırganın böyle bir ifadesi olmadığı ortaya çıktığına göre, mahkemenin şimdi Sayın Çölaşan’dan bu açıklamanın kaynağını sorması gerekir.” Cümlenin virgüle kad    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 54
    (Nuray MERT – Cüneyt ÖZDEMİR)  Nuray MERT (Yeni Türkiye’nin yeni devlet partisi – 14 Haziran 2011 –   Milliyet) “Ben CHP’nin aldığı oyun azımsanıp yıpratılmak yerine bu yönde cesaretlendirmesi ve desteklenmesi gerektiğini düşünüyorum.” CHP’nin aldığı oyun azımsanması belki mümkünd&uum    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 53
(Doğan HIZLAN – Oray EĞİN – Salih TUNA) Doğan HIZLAN (Hırslardan uzak yaşamak – 13 Haziran 2011 – Hürriyet) “Madem bu kadar Yunus’tan söz ettik, ne demişti?‘Şu cihan cehennemini yedi uçmağ ide bir söz.’Düşünebiliyor musunuz, tek bir söz cehennemi bir anda cennete çeviriyor.” Doğan Usta’mızın bu seferki Türk    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 52
(Hadi ULUENGİN – Mehmet Ali BİRAND) Hadi ULUENGİN(Kürt meselesi mide meselesi – Hürriyet – 8 Haziran 2011) “Konunun yegâne özü, her insanın yaradılış fıtratını mutlaka belirleyen ve asla maddî değil yine mutlaka manevî, ruhî ve vicdanî olan ‘aidiyet dürtüsü’ne odaklanmaktadır.” Aynı manaya gelen (mütera    Devamı...

TÜRK MİLLETİNİN HÂFIZA KARTI: TÜRKÇE-1
Dil, milletin hâfıza kartıdır. Tarih boyunca millet olarak yaşadığımız acı-tatlı bütün maceraların yankılarını dilimizde bulabiliriz. Dil, fertlerin ve milletlerin kendini ifade vasıtası olduğu için hayatta meydana gelen her değişikliğin ilk belireceği unsur dil olacaktır. Dil âlimleri, dünyada konuşulup yazılan dilleri “yapısına göre diller, menşe (kaynak, köken)    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 51
(Mine KIRIKKANAT – Sabahattin ÖNKİBAR) Mine KIRIKKANAT (Cumhuriyet – 05 Haziran 2011) “Baş rolde oynatılmaktan hücre tutuklusu Tuncay Özkan, Mustafa Balbay ve Doğu Perinçek, televizyon ekranına değil, günde üç dakika yemek dağıtmak için açılan demir kapının gözetleme deliğine bakıyorlar.” Bu cümlede “Baş rolde oynatılmakt    Devamı...

TDK'NİN MÜCADELESİ
“Mücadele” nedir, bilir misiniz? Eminim, bunu yalnızca insanlar değil, hayvanlar da bilir. Hatta belki ağaçlar, otlar bile... Ama herhâlde mücadeleyi insanlar kadar bilen hiçbir canlı türü yoktur.Çünkü hepsinin hayatı bir yığın mücadeleyle geçer.Evet, her insan iyi kötü mücadele etmeyi bilir ve sever.Fakat mücadelenin    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 50
(Mustafa BALBAY – Cüneyt ARCAYÜREK) Mustafa BALBAY (Cumhuriyet – 27 Mayıs 2011) “Çevre kirliliği nasıl insan sağlığını doğrudan etkilerse, çevre krizi de ülkelerin sağlığında başlıca unsurdur.” BALBAY’ın “…çevre krizi de ülkelerin sağlığında başlıca unsurdur.” sözüyle anlatmaya çalıştığı, aşağıdakilerden ha    Devamı...

TDK’NİN BUHARI
“Uçuk” nedir, biliyor musunuz? Siz bildiğinizi zannedin, ben de öyle sanırdım. Ta ki TDK’nin aşağıdaki tarifini görene kadar… Meğer bu kelimenin bir de “buhar” karşılığı varmış.Daha doğrusu TDK “buhar” kelimesini - Arapçadır diye - Türkçeden atıp yerine "uçuk" kelimesini koymak istemiş... Gelgelelim TDK lügatlerine     Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 49
Doğan HIZLAN (Hürriyet – 29 Mayıs 2011) “MAVİ rengi çok severim, meğer ki mavinin bir görsel özelliği de varmış, onun için gene Berger’in Mavi’ye övgüsünden bir bölümü yazıma almadan edemedim.” Ya TDK yanlış bilgi veriyor yahut Doğan HIZLAN’ın bu cümlesi hatalı...Kastettiğim hata“meğer ki” sözün    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 48
Yılmaz ÖZDİL (Hürriyet - 28 Mayıs 2011) “Tatbikat yapıcaz diye Girit açıklarına bırakılan ve müşterek fiili atış desteğinden yoksun kalan SAT komandoları, ayvayı yediklerini anlayınca, yüze yüze Ayvalık’ta balıkçı barınağına sığındı...” Bu ifadeye göre ne veya kimler hangi destekten mahrum kalmış? A) Tatbikat yapıcaz diye Girit açıklarına bırakıl    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 47
     (Nazlı ILICAK – Doğu ERGİL) Nazlı ILICAK (SABAH – 27 Mayıs 2011) “Genç Siviller, Yassıada'ya bir gemi kaldırıyor. Ayrıca TRT Haber, farklı bir gemiyle, konuyla ilgisi olan çok sayıda gazeteciyi, bilim adamı ve siyasetçiyi Yassıada'ya götürüyor. TRT Haber'de, sabahtan akşama kadar canlı yayın var Yassıada'dan. Ayrıca, saat     Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 46
(Sabahattin ÖNKİBAR – Özdemir İNCE) Sabahattin ÖNKİBAR (YENİÇAĞ – 26 Mayıs 2011) “Şimdi bu diyalogu teşhis etti diye manşetten duyurmak doğru mudur?” Peki, şimdi bu cümle Türkçe ifade bakımından doğru mudur? Şimdi bunu test edelim… ÖNKİBAR’ın yukarıda anlatmaya çalıştığı fikri aşağıdaki şıkların hangisi tam ve doğru ifade     Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 45
(Mustafa ÖZCAN – Mustafa BALBAY)  Mustafa ÖZCAN (Yeni Akit – 23 Mayıs 2011) “Bu halk hareketi kesinlikle bir cereyandır ve akımdır. “Türkiye’de ve dışında bunu Sünnilerin Amerikan muhibbanlığına veya sempatizanlığına bağlayanlar olabilir. Lakin böyle olmadığı güneş kadar aşikar. Zira, Lübnan Sünnileri arasında yapılacak bir kamuoyu yoklamas    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 44
(Yılmaz ÖZTUNA - Mehmet Şevket EYGİ - Selim İLERİ)   Yılmaz ÖZTUNA (Türkiye – 23 Mayıs 2011) “Demokrat Başkan, Perşembe konuşmasında, selefi Cumhuriyetçi Bush’un Orta Doğu planının yumuşatılmış versiyonunu sundu. İsrail hakkında ise, selefinin selefi Clinton’ın Yaser Arafat’la anlaşıp Arafat’ın son anda örgütü kabûl etmeyip kendisin    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 43
(Rıza ZELYUT – Selim İLERİ) Rıza ZELYUT (GÜNEŞ – 22 Mayıs 2011) “Nasıl oluyor da isyan elebaşınının ailesi bile hayatta kaldığı halde; nasıl oluyor da 50 bin, 100 bin insanın katledildiği söylenebiliyor?” Rıza ZELYUT “nasıl oluyor da” lafını hem “isyan elebaşının ailesi(nin) bile hayatta” kaldığı bilgisi hem de “50 bin, 100 bin insanın katledildiği&rd    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 42
(Cumhuriyet – Mustafa BALBAY – Cüneyt ARCAYÜREK – Hikmet ÇETİNKAYA)  Cumhuriyet (Haber Başlığı – 19 Mayıs 2011)   “MHP lideri Bahçeli, altı yöneticisine sahip çıkıp meydan okudu”  Haber başlığı olarak kurulan cümle bize bir haberi yanlış veriyor: “MHP lideri Bahçeli, altı yöneticisine”    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 41
(Hüseyin GÜLERCE – Kürşat BUMİN – Mustafa KUTLU) Hüseyin GÜLERCE (ZAMAN – 18 Mayıs 2011)“Hem Silahlı Kuvvetler'i korumak, hem demokratikleşmeyi sağlamak için bünyesinde cuntacıları barındırmayan, darbecileri kollamayan bir ordu istiyoruz.” Unsurları dikkatli ve isabetli dizilmemiş olan bu cümlenin yanlış anlaşılma ihtimali var: GÜLERCE    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 40
(Mehmet ALTAN –  Hasan PULUR – Yılmaz ÖZDİL)Mehmet ALTAN (STAR – 16 Mayıs 2011) “Vicdani ret ne?İnanç, din ve vicdanla ilgili nedenlerden ötürü askerlik yapmayı tamamıyla reddetmek.”Türkçede çok yeni bir mefhum olan “vicdani redd” in ne olduğunu lügatlerden öğrenmem mümkün değildi. Çünkü    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 39
Hasan PULUR (Milliyet – 15 Mayıs 2011) Rahmetli kadın kaç kere polise, savcıya gitmiş, bu adam beni “öldürecek!” ve öldürmüş... Şimdi söyleyin bakalım, kim kimi öldürmüş?..A) Kadın, kocasını öldürmüş. B) Kocası, kadını öldürmüş. Cümlenin ifade şekline göre katilin “rahmetli kadın” olması lazım&    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 38
(Cengiz ÇANDAR – Atilla ÖZDÜR – Mustafa MUTLU) Cengiz ÇANDAR (Radikal – 13 Mayıs 2011)  “Seçim sonrası, ülkenin bir numaralı konusuna Ak Parti, BDP ve CHP üçlüsünün ortak mutabakatı ile gidilmezse, Yemen ve Suriye’yi Türkiye’nin içinden seyretmeye başlayabiliriz.” ÇANDAR, “ort    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 37
Ahmet Selim (ZAMAN - 12 Mayıs 2011) “Birbirimizi eleştirelim, ama suçlamayalım, töhmet altında bırakmayalım, hakaretleşmeyelim. Demokratlık böyle olur, lafla olmaz.İnönü başından beri öyleydi.”  Kompozisyon zayıf... (Bu zayıflık, medya pazarında adım başı, satır başı…)“İnönü başından beri öyleydi.” diyen Ahmet Selim, buradaki &    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 36
Emin ÇÖLAŞAN (SÖZCÜ – 10 Mayıs 2011) “Konuşuyor ama önündeki aygıttan başkalarının hazırladığı yazılı metni okumadığı zaman çuvallıyor.” ÇÖLAŞAN’ın Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’a dair yazdığı bu cümleye göre “başkaları” kimlerdir veya nelerdir? A) (Başbakanın) önündeki aygıttan başkalarıB) (Başbaka    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 35
(Bekir COŞKUN) (Cumhuriyet – 28 Nisan 2011) “Bir tek külahlı bir oğlan ile türbanlı bir kız görüntüsü yok, kanal kenarında, hatim indirmeye gidiyorlar...” Cümlenin “yok” tan önceki ile sonraki parçaları arasında bağ kurulamamış. Dolayısıyla tam olarak neyin söylendiği belli değil. Önceki satırlara tekrar bakarak bu cümle    Devamı...

TDK'NİN YOLU - 5
(TDK'den Bir Düzine Hata - 29) TDK’nin Yol Hataları TDK’nin resmî İnternet sitesinde sunduğu lügatlerdeki muhtelif “yol” larda türlü türlü hatalar göze çarpıyor. Güncel Türkçe Sözlük, Büyük Türkçe Sözlük ile Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü’nde tespit ettiğ    Devamı...

TDK'NİN YOLU - 4
(TDK’den Bir Düzine Hata – 29)  Doğu – Batı Yolları ve TDK Doğu Yolları 1000 sene önce yalnızca yol ve yolağı bilirdik. O sıralarda İslamiyet’le tanıştık ve daha geniş, ferah, kullanışlı yollar gördük: sırat, tarik, cadde, sokak, sebil; rah / reh, şahrah / şehrah, hıyaban… Bu yeni yollar bizim eski yolumuza birtakım inceliklerle farklı yönler kazandırdı    Devamı...

TDK'NİN YOLU - 3
(TDK'den Bir Düzine Hata - 29)Kur’an'dan Gelen Yollar Başta Kur’an-ı Kerim olmak üzere birçok dinî kitap ve tasavvufi eser yoluyla Türkçenin yoluna yoldaş olarak gelen başka kelimeler de vardı: hat, şeriat, tarikat, vesile, mezhep gibi… 1930’ların TDK’si Türkçeden Osmanlıcaya Cep Kılavuzu’nda Osmanlıca diye yaftalayıp darağacın    Devamı...

TDK'NİN YOLU - 2
(TDK’den Bir Düzine Hata – 29) Türkçenin Yolu Yolu hayatımızda ne kadar kullanıyorsak dilimizde de muhtemelen o kadar kullanıyoruz. Yol kelimesi en eski ve bereketli Türkçe sözlerden… En derin köklerden, capcanlı gövdelerden... Asırlar geçtikçe o derin kökten, bu canlı gövdeden nice ışkınlar sürmüş. Yeni dallar uzamış;    Devamı...

TDK'NİN YOLU - 1
(TDK'den Bir Düzine Hata - 29)  Hayat Yolu “Hayat yolu” yerine yalnızca “hayat” desek de olurdu; “hayat” dediğimiz şey zaten bir "yol" idi. “Yaşamak” da – Veysel’in tasviriyle – “uzun ince bir yolda gece gündüz gitmek” demekti:Uzun ince bir yoldayım Gidiyorum gündüz gece Bilmiyorum ne haldayım Gidiyo    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 34
(Çetin ALTAN - Abbas GÜÇLÜ - Nihat HATİPOĞLU) Çetin ALTAN (Milliyet - 21 Nisan 2011) “Ezilenlerden söz eden şairlerini, yazarlarını, sanatçılarını susturup yok etmeye kalktığında; çok sevildiği için, sürekli boynuna sarılmak istenen vatanda da, birtakım depremler başlıyor galiba.” Aşağıdaki suallerin cevabı cümlede açık değildir    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 33
(Doğan HIZLAN – Yalçın BAYER) Doğan HIZLAN (Hürriyet – 20 Nisan 2011) “Özellikle, çok bulunduğum, daha doğrusu çeşitli nedenlerle sık ziyaret ettiğim kentlerin tarihini daha çok merak ederim.” Aynı manaya gelen (müteradif / sinonim) kelimelerle cümle şişirilmiş. Nitekim cümleye “Özellikle…” diye başladıktan sonra    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 32
(Rıza ZELYUT – Yavuz BAHADIROĞLU – M. Şevket EYGİ) Rıza ZELYUT (GÜNEŞ – 18 Nisan 2011) “Üniversitelinin üçte birisi işsiz, onları hiç görmüyor.”   “Üniversiteli” ne demek? TDK’nin Güncel Türkçe Sözlük’üne göre “Üniversite öğrencisi” demek… Yine TDK    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 31
(Yiğit BULUT - Can DÜNDAR - Nazan BEKİROĞLU) Yiğit BULUT (HABERTÜRK - 17 Nisan 2011) “Arık, neden düştüğü ‘asla bilinemeyen’ bir uçak kazası yüzünden aramızdan ayrıldı ve Türkiye’nin ‘konu hakkındaki birikimi’ olan en önemli uzmanı yoluna devam edemedi...” BULUT’un ne demek istediği anlaşılıyor ama cümlesi acemi    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 30
(İsmet BERKAN – Abdurrahim KARAKOÇ – Rıza ZELYUT) İsmet BERKAN (Hürriyet – 15 Nisan 2011) “Kendimi tekrar etmek pahasına söyleyeyim: ÖSYM gibi varlığına en azından şimdilik mahkum olduğumuz kurumlara duyulan güven, bu çeşit kurumların yegane sermayesidir. Bu güvenin kaybedilmesini sıradan bir siyasi çekişmenin konusu, yendim-yenildim analojileri    Devamı...

TDK'NİN ŞİFRESİ - 4
(TDK'den Bir Düzine Hata - 28 Fizik Terimleri Sözlüğü’nde veya Büyük Türkçe Sözlük’te Anlaşılmaz Kelime “Simge” kelimesinin Fizik Terimleri Sözlüğü’ndeki ikinci manası Büyük Türkçe Sözlük’e şöyle nakledilmiş: “Değer, konum, işlem, doğrultu gibi nicedikleri göste    Devamı...

TDK'NİN ŞİFRESİ - 3
(TDK'den Bir Düzine Hata - 28) Güncel Türkçe Sözlük ile Büyük Türkçe Sözlük’te Noktalama Hatası Bu lügatlerde “şifreli çanta” nın açıklaması şöyle: “Açılıp kapanması şifreli rakamlara bağlı olan özel yapılmış çanta.” Bu açıklamada “çanta” isminin art     Devamı...

TDK'NİN ŞİFRESİ - 2
(TDK'den Bir Düzine Hata - 28) “Timsal, Remiz, Rumuz” Arapçaymış ama “Sembol” Türkçeymiş Osmanlıcadan Türkçeye Cep Kılavuzu’nda görüyoruz ki TDK’miz “timsal” kelimesini yabancı saymış ve yerine Fransızcadan ithal ettiği “sembol → symbole” kelimesini benimsemiş. TDK bu “sembol” ü öy    Devamı...

TDK'NİN ŞİFRESİ - 1
(TDK'den Bir Düzine Hata - 28) Hayatımızın Şifresi Son günlerde amme efkârımız YGS’ye dair “şifre” iddialarıyla çalkalanıyor. Bu kelime aslında son yıllarda hayatımızdaki yerini sürekli genişletiyor: Artık “şifre” siz ne alışveriş var ne başka bir iş… Her türlü banka hesap ve kartında şifre, İnternet dünyasında şifre; kilitte, ç    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 29
(Ahmet HAKAN – Ayşe BÖHÜRLER – Can ATAKLI) Ahmet HAKAN (Hürriyet – 09 Nisan 2011) “Bir azınlık mensubunun, ‘azınlıklara yapılan zulümler’ konusunda konuşmaktan köşe bucak kaçtığı bir dönemde azınlıklara yapılan zulümleri, kendi deneyimlerinden yola çıkarak anlatmayı başarabilmiş biridir İshak Alaton.” Cümlenin muğlak ta    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 28
(Yalçın DOĞAN – Sedat ERGİN – Fatih ALTAYLI) Yalçın DOĞAN (Hürriyet – 08 Nisan 2011) “Kamu oyunda adı sanı duyulmayan bir parti başkanı, ‘bizim sadece üye sayımız iki milyonu geçiyor’ derken, yani barajı aşabilir, oysa seçime bile katılamıyor, yine kimsenin oy vermeyi aklından geçirmediği bir başka parti başkanı, ‘bizim yüzd    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 27
(Abbas GÜÇLÜ – Melih AŞIK – Eyüp CAN – Esra ELÖNÜ) Abbas GÜÇLÜ (Milliyet - 07 Nisan 2011) “ÖSYM Başkanı Demir bu durumun bir tesadüf olduğunu ve ısrarla şifreleme olmadığını iddia etti…” Buradaki “ısrarla şifreleme olmadığını iddia etti” cümlesinden iki farklı mana çıkartılabilir:A) &l    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 26
İsmet BERKAN (Hürriyet - 5 Nisan 2011) “Eğer ortada SORULARIN SIRALAMASI bakımından hiçbiri diğerine benzemeyen 1 milyon 700 bin kitapçık varsa durum başka... Eğer ortada hem soruların sıralaması hem de CEVAP SEÇENEKLERİNİN SIRALANMASI bakımından hiçbiri diğerine benzemeyen 1 milyon 700 bin kitapçık varsa durum başka.” Birinci cümlede söylenen, ikincisind    Devamı...

TDK'NİN HAREKETLERİ - 3
Güncel Türkçe Sözlük’te İfade ve Açıklama Kusuru "Starta geçmek” tabiri şöyle açıklanmış: “I 343 başlamak.” Evet, aynen böyle… Hatta aynı açıklama (!) “start almak” sözü için de verilmiş. Yani “başlamak” tan önceki şeyi (I 343) yanlış görmüyorsunuz. Bu satırları o    Devamı...

TDK'NİN HAREKETLERİ - 2
(TDK'den Bir Düzine Hata - 27) TDK’nin Atletik Hataları Güncel Türkçe Sözlük ve Büyük Türkçe Sözlük’te İfade ve Açıklama Hatası TDK’nin “atletizm” hataları daha tarifinden başlıyor. Türkçeye Fransızcadan gelen “athlétisme > atletizm” kelimesi, TDK’nin Güncel Tür    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 25
(Agah Oktay GÜNER – Abbas GÜÇLÜ) Agah Oktay GÜNER (YENİÇAĞ – 04 Nisan 2011) “Dostlarınla öyle yaşa ki; düşman olduğunda aleyhinde söyleyecek sözleri olmasın. Düşmanlarınla öyle yaşa ki; dost olduğunuzda yüzün kızarmasın.’ İşte mikrofonu eline alanların kırmızı ve sarı ışığı olması gereken esas budur. Bu gerçeğe     Devamı...

TDK'NİN HAREKETLERİ - 1
“Hareket” Türkçemize “Bereket” Getirdi “Hareket” ve “devinmek” Türkçemizin müteradif (veya yakın manalı) iki kelimesi… Her zaman birbirinin yerine kullanılmaz. Nasıl ki “kara” ile “siyah”, “büyük” ile “iri” her vakit yekdiğerinin yerini tutmaz; bunlar da öyle…&ld    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 24
  (Can ATAKLI - Mithat SANCAR - Abdullah AYMAZ)   Can ATAKLI (VATAN - 28 Mart 2011) “Asker de artık hiçbir hükmiyeti kalmadığı için zaten alınan karara uymaya gönülden destek vermiş durumda.”  Arayıp taradım ama lügatlerde “hükmiyet” diye bir kelime bulamadım.Can ATAKLI bu “nadide” kelimeyle aşağıdakilerden hangisini kas    Devamı...

BİR DİLİ KONUŞABİLMEK İÇİN KAÇ KELİME BİLİNMELİDİR?
İngiliz futbol mili takımının teknik direktörü Fabio Capello "Oyuncularıma 100 kelimelik İngilizce ile yön veriyorum" diye açıklama yapmış medyaya...Bu açıklama Shakespeare'in ülkesinde tabii ki tepkilere sebep olmuş.Bir dil bilimci "100 kelime ile ancak turist İngilizcesi konuşulur" demiş.Bu dil bilimciye (Peter Howarth) göre, orta düzeyde iletişim kurabilme    Devamı...

TDK'NİN SÜTÜ
(TDK'den Bir Düzine Hata - 26) Güncel Türkçe Sözlük’te İfade ve Noktalama Hatası TDK’nin Bozuk “Süt” Tarifi Güncel Türkçe Sözlük’te “süt” kelimesinin ilk manası şöyle açıklanmış: “Kadınların ve memeli dişi hayvanların yavrularını beslemek için memelerinden gelen, besin değeri     Devamı...

TÜSİAD TASLAĞININ TASLAK SÖZLERİ - 2
TÜSİAD’ın 22 Mart 2011 günü açıkladığı “Anayasa Taslağı” ndaki acemi işi ve çetrefil ifadeleri incelemeye devam ediyoruz. “Tüsiad Taslağının Taslak Sözleri - 1” serlevhasıyla sunduğumuz makalede taslağın “Yuvarlak Masa Toplantıları Sonuç Raporları” kısmındaki bozuk cümleler üzerinde durmuştuk. İkinci yazımızda, Prof.     Devamı...

TÜSİAD TASLAĞININ TASLAK SÖZLERİ - 1
TÜSİAD (Türk Sanayicileri ve İş Adamları Derneği) kuruluşunun 40'ıncı yılında ülkemiz efkâr-ı umumiyesine yeni bir “anayasa taslağı” sundu. Kendisi bu çalışmaya “Yeni Anayasanın Beş Temel Boyutu” adını vermesine rağmen medyamız daha çok “Yeni Anayasa Taslağı” diyor. 2 Kasım 2010 – 1 Mart 2011 tarihleri arasında Prof. Dr. Ergun Özbu    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 23
(Ahmet HAKAN - Yalçın DOĞAN - Yalçın BAYER) Ahmet HAKAN (Hürriyet - 22 Mart 2011) “Çünkü ‘cemaat’ dediğimiz olgu başı sonu belli, sorumluları açık, hiyerarşi ortaya konmuş, şeffaf, denetlenebilir, hesap verebilir bir olgu değildir.” Yukarıdaki perakende cümle “cemaat” denen şeyin “ne olmadığı” hakkında… Bu ifade    Devamı...

TDK'NİN İLLETİ
(TDK’den Bir Düzine Hata – 25) TDK’nin resmî İnternet sitesinde hizmete sunduğu lügatlerde tespit ettiğim hataları bir yılı aşkın bir zamandan beri TDK'DEN BİR DÜZİNE HATA başlıklı seri makalelerimde izah ediyorum. Büyük Türkçe Sözlük, Sesli Türkçe Sözlük, Kişi Adları Sözlüğü, Terim Sözlükleri, T    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 22
Abbas GÜÇLÜ (Milliyet - 15 Mart 2011) “Yani, Anayasa’ya göre, kâr amacı gütmeyen, bir devlet üniversitesinin garantörlüğünde kurulan ve eğer olursa kârını kurucunun cebine değil de, üniversitenin gelişmesine harcayan kurumlar onlar.” Abbas GÜÇLÜ “kârını kurucunun cebine değil de, üniversitenin gelişm    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 21
Vehbi DİNÇCAN (GÜNEŞ - 14 Mart 2011) Aşağıdaki cümleler Vehbi DİNÇCAN’ın 14 Mart 2011 tarihli yazısının üçte birini teşkil eden “İstiklal marşı mı var?” başlıklı kısmından seçilmiştir. “Star TV Ana Haberler de enteresan konular işleniyor.” “Star TV Ana Haberler’de enteresan konular ” mı işleniyormuş, yoksa “Star TV Ana H    Devamı...

MARŞ BİZİM... YA İSTİKLÂL?
İstiklâl Marşı, Türkiye Cumhuriyeti’nin en temel metnidir. Çünkü T.C. tarihinde hem devlet teşkilatı hem millet nazarında hem de devlet-millet arasında bu kadar mutabık kalınan bir başka metin herhâlde yoktur… 90 yıldan beri devlet idaresine geçen iktidarlar, hâkim olan politikalar; siyasi partilerin tüzükleri ve siyasi görüşleri birbirle    Devamı...

JAPONYA DEPREMİ- TÜRKÇENİN GEÇİRDİĞİ ZELZELE
Eskiden zelzele diyorduk. Zelzele Arapça asıllı bir kelime. Sonra, teprenmek kelimesinden deprem kelimesine geçtik. Teprenmek kımıldamak, hareket etmek demektir. Bugün, yurdumuzun birçok bölgesinde, önümüzde, yanımızda, arkamızda duran kimseler durmadan hareket ediyorlarsa, kıpırdıyorlarsa, onlara, teprenmeyin! deriz. Veya etrafımızdaki kimselerin hareket etmeleri i&    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 20
(Ahmet HAKAN - Abdurrahman DİLİPAK)Ahmet HAKAN (Hürriyet - 10 Mart 2011)“Bu soruyu soranlar, ‘28 Şubat’ ile ‘bugün’ arasında isyan etme açısından bir fark görmediklerini de ima etmiş oluyorlar.” Haydi, bu muallak, yuvarlak ve muğlak sözü çözmek için biraz zihin idmanı yapalım:Ahmet HAKAN’ın bu cümlede söylemeye &cce    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 19
(Özdemir İNCE - Bejan MATUR) Özdemir İNCE (Hürriyet - 9 Mart 2011) “TSK’nın subay ve astsubayları Türkiye Cumhuriyeti’nin sivil vatandaşları ne kadar dindar ise o kadar dindar.” Cümlenin unsurları acemice dizilmiş; o sebepten ifade hafif yollu bozulmuş…İNCE’nin anlatmaya çalıştığını daha doğru bir cümleyle biz söyleyelim: “Tü    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 18
(Fatih ALTAYLI – Nuray MERT – Taha AKYOL) Fatih ALTAYLI (HABERTÜRK – 08 Mart 2011)“Türban gibi olmayan bir sorunu var hale getiren ve toplumsal uzlaşmayla çözülmesi çok daha kolay olan bir sorunu bugünkü noktaya taşıyan da rahmetli Özal’la birlikte rahmetli Erbakan’dır.” ALTAYLI’nın “Türban gibi olmayan bir so    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 17
(Mehmet Y. YILMAZ - Erdal SAĞLAM - Fatih ÇEKİRGE) Mehmet Y. YILMAZ (Hürriyet - 7 Mart 2011) “Tarih boyunca sahip oldukları gücü bu amaçla kullananlar çok oldu.” YILMAZ'ın cümlesi aşağıdaki şekillerde anlaşılabilir: A) Bazı kişiler (veya devletler) tarih boyunca birtakım güçlere sahip olmuşlar (Sahip oldukları gücü asırlarca ellerinde tu    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 16
(A. TAŞGETİREN – C. ÇANDAR – S. ÖNKİBAR – Ü. ÖZDAĞ – Ü. TAMER) Ahmet TAŞGETİREN (BUGÜN – 1 Mart 2011)“Farklılıklar olmaz mı olur, bu da bazen istemeden ortaya çıkan başarıdır.” Cümledeki “Farklılıklar olmaz mı olur...” sözü imla ve noktalama fakirliğinden âdeta makas değiştirip “Kara tren gelmez m    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 15
(ZAMAN  – Ahmet KEKEÇ – Afet ILGAZ) ZAMAN (28 Şubat 2011 – Haber Metni) "Ölüm sebebi 'kalp yetmezliği' olarak açıklanan 'Milli Görüş lideri' için vasiyeti gereği resmî devlet töreni yapılmayacak." "Devlet töreni" dediğiniz şey zaten "resmî" olur. Çünkü “resmî” keli    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 14
(Hulki CEVİZOĞLU – Can ATAKLI) Hulki CEVİZOĞLU (27 Şubat 2011 – YENİÇAĞ) “Kitabı okuduğunuzda, asıl işi yazarlık olmamasına karşın, farklı cephelerde savaşan Mehmetçiklerimizin verdiği dersleri görüyorsunuz.” Cümlede “asıl işi yazarlık olmamasına karşın” şeklindeki kayıt ne ifade ediyor? Hiçbir şey… O kaydı eğer dil mantığıyla bir yere     Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 13
(Abdurrahman DİLİPAK - Arslan BULUT) Abdurrahman DİLİPAK  (Yeni Akit - 23 Şubat 2011) “Hizmetli kadrosu ise yarışma ile profesyonel istihdam ya da gönüllülerden seçilebilir.” Önce DİLİPAK’ın neden bahsettiğini hatırlatalım, sonra tekrar yukarıdaki cümlesine dönelim.“Dinozorların sonunu getiren başörtüsünün zaferi ve...” şek    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 12
(Millî Gazete - Özdemir İNCE) Millî Gazete (KILÇIK Köşesi - 20 Şubat 2011)Millî Gazete’nin KILÇIK köşesinde TAHA imzasıyla her gün bir dörtlük çıkar. Daha ziyade günlük siyasi mevzular üstüne, hiciv ve mizah üslubuyla kaleme alınan bu mısralarda her zaman şiiriyet bulunmasa da vezin ve kafiye sağlamdır. (Hatta zaman     Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 11
(Mustafa ARMAĞAN - Hıncal ULUÇ - Ahmet HAKAN - Özdemir İNCE)Mustafa ARMAĞAN (ZAMAN - 20 Şubat 2011)“İlk skandal, İskilipli Atıf Hoca'nın Şapka Kanunu'nun çıkmasından 1,5 yıl kadar önce bastırdığı kitapçıktan yargılanıp idama mahkûm edilmiş olmasıdır ('Frenk Mukallitliği ve Şapka' adlı bu kitap altı üstü 32 sayfalık bir broşürdür ve Milli Eğiti    Devamı...

ADLARIMIZ
Şair dostum Aydil Erol, ADLARIMIZ isimli önemli eserinin 4. baskısını da masamın üzerine koydu. Kitabın birinci baskısı, 1989 yılında yapılmıştı ve üç binden fazla isimle ortaya çıkmıştı. İkinci baskısı 1991 yılında beş bin isimle boy göstermişti. 1996 tarihli üçüncü baskısında yedi bin beş yüz adımız vardı. 2010 tarihli dördüncü baskısı, b    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 10
(ORTADOĞU – Necati DOĞRU – Hadi ULUENGİN – Özdemir İNCE) ORTADOĞU (Haber Başlığı – 18 Şubat 2011)“AKP hükümetinin çıkardığı kanunlar sayesinde Kurtuluş Savaşı'nda denize döktüklerimiz şimdi başka yollarla dönüp topraklarımıza sahip oluyor.”ORTADOĞU’nun bu haber başlığına göre Kurtuluş Savaşı'nda düşmanı denize dö    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE - 9
(Millî Gazete - Mehmed Niyazi - Özdemir İNCE - Ruşen ÇAKIR)Millî Gazete (Haber Başlığı – 16 Şubat 2011)“Saadet Partisi’nin en büyük referansının kendisi olduğunu ifade eden Genel Başkan Yardımcısı Prof. Dr. Mustafa Kamalak, Saadet iktidarında 1996'da olduğu gibi ekonomide devrim oluşturan Havuz sisteminin yeniden kurulacağını ve çalışanlara en az yüzd    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 8
(Can ATAKLI – Yeni Akit – BUGÜN – AKŞAM – Oray EĞİN) Can ATAKLI (13 Şubat 2011 – VATAN)“Tabii işbirliklerinin dışında en önemli konu sandık güvenliğinin sağlanmasıdır.” Can ATAKLI’nın artık alıştığımız, özürlü cümlelerinden biri… Arızalı olduğu için de bu cümlede aşağıdakilerden hangisinin kastedildiğini anlayamıyoru    Devamı...

ARAPLARDAN TÜRKÇEYE BÜYÜK İLGİ
Halep’te 150 bin öğrencisi ile bölgenin en büyük üniversiteleri arasında yer alan Halep Üniversitesinde 2004 yılında Fırat Üniversitesi arasında yapılan işbirliği ile kurulan Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü büyük ilgi görüyor.Çoğunluğu Araplardan oluşan öğrenciler Türkçe’yi Osmanlı mirası olarak görü    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 7
(Taraf – Mehmet Ali BİRAND – Soner YALÇIN – Özdemir İNCE)Taraf (Haber Başlığı – 6 Şubat 2011) “Başbakan Erdoğan 17 yıldır faili meçhul cinayete kurban giden yakınlarını arayan Cumartesi Anneleri’ni Dolmabahçe’de ağırladı” Bu haber başlığının arızalı ifadesine göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur? A) Cumartesi Anneleri’nin yakınları    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 6
GÜNEŞ (Haber Başlığı – 05 Şubat 2011)    “OSTİM'de patlayan işyeri gibi Türkiye'nin her yerinde 10 numara yağdan akaryakıt imal eden yüzlerce işyeri olduğu öne sürüldü”Bu başlık özürlü bir cümle… Bundan dolayı da aşağıdaki şekillerde anlaşılabilir:A) OSTİM'de patlayan işyeri gibi, 10 numara yağdan akaryakıt imal eden     Devamı...

DOĞAN HIZLAN NASIL YAZAR - 2
Büyük başın büyük derdi olabilir, ama büyük muharririn büyük dil kusuru olmamalı. “Muharrir” dediğin, kuracağı her cümleye emek vermeli, her eserin dilini titizlikle örmeli…“Onların nesli tükendi…”  diyenler olacaktır. Zannederim ve korkarım ki haklılar… Artık ne ya    Devamı...

KİMLİK BATAKLIĞI: YABANCI DİLLE EĞİTİM
Ülkemizde, geçmişte var olan gelecekte de başımızı ağrıtacağına inandığımız ağır bir  “dil buhranı” yaşanmaktadır. Halkımızı birkaç yüz kelimeyle konuşmaya mahkum edenler,aydınımıza da  tedavi imkânı olmayan bir “yabancı dil bilme hastalığı” aşıladılar. Öyle ki, adam, biyografisini yazarken, bildiği yabancı dili belirtmekle kişiliğine bir itibar des    Devamı...

DOĞAN HIZLAN NASIL YAZAR - 1
Bazılarınca “Kültürümüzün Cumhurbaşkanı” diye anılan Doğan HIZLAN kültür, edebiyat ve sanata hakikaten meraklı bir insan… Yeni çıkan kitapları, kültür ve sanat faaliyetlerini gözden kaçırmayan bir dikkati var: Kulağı müzikte, tiyatro ve konferanslarda; gözü kitaplarda ve resim sergilerinde... Sürekli çalışıyo    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 5
(Türkiye – HABERTÜRK – Can ATAKLI) Türkiye (Haber Başlığı, 30.01.2011)“Rusların darmaduman ettiği Türkiye’den 5 bin km uzaktaki Kızılayak sıradan bir belde değil” Yukarıdaki haber başlığına göre Ruslar Türkiye’yi darmaduman etmiş!.. Tabii ki böyle bir şey görülmüş değil. Haberin kendisi okununca darmaduman edilen yerin “Tü    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 4
(Mehmet Y. YILMAZ – Sedat ERGİN – Mehmet Ali BİRAND) Mehmet Y. YILMAZ (26 Ocak 2011, Hürriyet) “Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Ömer Dinçer hakkında verilen gensoru tartışmaları sırasında TBMM Başkanvekili Güldal Mumcu, Başbakan Yardımcısı Bülent Arınç’ın odasını bastığını söyledi.” Mehmet Y. YILMAZ’ın bu cümlesi, yazıs    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 3
(Can ATAKLI - Doğan HIZLAN - Mehmet BARLAS)Artık ne yazık ki Abdülhak Şinasi Hisar, Ahmet Hamdi Tanpınar ve Peyami Safa ayarında güzel Türkçe yazan yok… Hatta o neslin ikinci sınıf muharrirleri de kalmadı… Şimdikilerin en iyileri onların “ikinci sınıf”ından bile geri…  Faruk Nafiz’in o meşhur mısrası bugünkü Türkçeyi ve Türk    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 2
(Dücane CÜNDİOĞLU - Doğan HIZLAN - Ertuğrul ÖZKÖK - BİRGÜN - MİLLÎ GAZETE - Takvim - HABERTÜRK) Türk medya pazarında defolu mamuller çoğalıp duruyor. Bırakın muhabir ve editörleri, anlı şanlı köşe yazarları bile çırak işi, acemi, defolu sözlere imza atıyor; sonra da bunları halka satıyor. İşte, marka imzalardan çıkan defolu sözlere bir    Devamı...

TDK’NİN KOMİSYONU
(TDK’den Bir Düzine Hata – 23-24) Komisyon Türkçe mi? "Sapına kadar Avrupalı" olan “komisyon” kelimesini 1930’ların TDK’si "sapına kadar Türkçe" saymış!.. TDK’nin Cep Kılavuzları “encümen” kelimesini “Osmanlıca ve yabancı” olarak yaftalamış,  “komisyon” lafını da Türkçe diye m    Devamı...

TÜRKÇEMİZİN BÜYÜK TALİHSİZLİĞİ (Atatürk ve Türkçe)
1932-1938 yılları arasında, Atatürk’ün üç ayrı dil anlayışı oldu. Atatürk 1932-1934 yılları arasında, dilimize Arapça’dan ve Farsça’dan giren ne kadar kelime varsa, hepsinin ayıklanıp atılmasını istiyordu. “Şey” kelimesini bile yasaklamıştı. Türkçe’miz her gün kan kaybediyordu. Kimse kimseyi anlayamaz hâle gelmişti. Fa    Devamı...

DİL YARASINI KÜÇÜMSEME (Peyami Safa'nın dil hakkında görüşleri)
    Peyami Safa dil konusunda en doğru yerde durmamakla birlikte döneminde dikkate değer çıkış yapanlardan biriydi.   Osmanlıca Türkçe UydurmacaPeyami Safa, Osmanlıca Türkçe UydurmacaTürk dilinin, Osmanlıcadan sonraki değişme ve gelişme safhasını anlatıyor Peyami Safa'nın bu meşhur kitabı. Yıkılan İmparatorluğun ardından kurulan Türk Devletinin esk    Devamı...

"GÜNEŞ DİL TEORİSİ" SAÇMALIĞI!
“Atatürk’ün Güneş Dil Teorisi gerçek mi safsata mı?” -2- Yakup Kadri Karaosmanoğlu ile Atatürk üzerine sohbetimiz, Hisar dergisinin 1966 yılı kasım sayısında yayımlandı (35. sayı). Kendisine söz verdiğim için Güneş Dil Teorisi hakkında anlattıklarını yazmadım. Aradan 54 yıl geçtiğine göre artık yazabilirim... Karaosmanoğlu’ndan dinl    Devamı...

YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU NİÇİN KORKTU?
“Atatürk’ün Güneş Dil Teorisi gerçek mi safsata mı?” -1 Hürriyet gazetesinde Soner Yalçın, iki haftadan beri, ısrarla sorup duruyor: “Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Tarihinden utanıyor mu? Güneş Dil Teorisi gerçek mi safsata mı?” Fakülte Dekanı Prof. Dr. Rahmi Er ise, Soner Yalçın’ın Güneş Dil Teorisi üzeri    Devamı...

OSMANLICAMI NASIL GELİŞTİREBİLİRİM?
Osmanlıca öğrenmek ya da Osmanlıcanızı bir adım daha ileriye götürmek istiyorsanız gidebileceğiniz pek çok kurs var. Daha çok İstanbul ve Ankara merkezli olan bu kurslar, her seviye için ayrı kurlarla eğitim veriyor.Son dönemlerde Osmanlı Türkçesine ilgi artınca bu alanda eğitim ve kurs veren kuruluşlar çoğaldı. Pek çok şehirde belediyeler, meslek edi    Devamı...

OSMANLICA
Hasan Bülent Kahraman “Sabah”daki sütûnuda Osmanlıcanın yeniden öğretilmesine dâir iki yazı yayınladı. Konu tâ yirmili yaşlarımdan beri beni de şiddetle ilgilendirdiği için bir iki husûsa da ben değinmek istiyorum.Bu erken ilginin basit iki sebebi var:Birincisi âile çevrem ve dostlarımızın dile çok büyük ehemmiyet atfetmeleri, iki    Devamı...

MEDYA PAZARINDA DEFOLU TÜRKÇE – 1
Çalakalem, üstünkörü yazılmış; gelişigüzel kelimelerle derme çatma kurulmuş cümleler, insanların kafalarını karıştırır, yorar. Konuşma dilinde böyle sözler bir nebze hoş görülebilir fakat iş yazmaya gelince değişir. Bundan dolayı, yazılı medya, insanların karşısına derli toplu, sağlam ifadelerle çıkmalıdır. O sözleri her yaşa, çevrey    Devamı...

GELELİM İKİ DİLLİLİK KONUSUNA (Şaka ile ciddiyet arasında)
Üzerine farz olmadığı halde, önce askeriye konuştu; arkasından da gazeteciler ve siyasetçiler topa girdiler... Yani, herkes konuştu ve herkes eteğindeki taşı döktü. Şimdi sıra bende...Baştan söyleyeyim:1) Etnisite konusunda takıntısı olan biri değilim. İnsanlık tarihinde sadece medeniyet zihniyetine ve medeniyetlerin insana verdiği değere önem veririm. Söyleyeceklerimi orasın    Devamı...

OSMANLI TÜRKÇESİ HEPİMİZE YETER!
Siyaset yazmıyorum.Siyasetle de işim olmaz benim. Siyasetten hoşlanmıyorum. İnsanları ayrıştırdığını, kutuplara ayırdığını ve ajite ettiğini düşünüyorum. Her olayı,  siyasetle açıklayan, irdeleyen ve yorumlayan yani politize olmuş bakış açılarını da sevmiyorum…Akademik alanı Türkoloji olan bir yazar olarak, son günlerde ülke gündemini meşgul eden “iki    Devamı...

TÜRKÇEYİ KATLETTİLER!
Kuzum siz bu konuştuğumuz, yazdığımız lisana Türkçe mi diyorsunuz? Böyle sanıyorsanız çok yanılıyorsunuz. Evet bizim konuştuğumuz dil de Türkçedir ama sokak, çarşı pazar günlük iletişim Türkçesidir o. Asıl Türkçe bu Türkçe değildir. Başka bir Türkçe, yazılı, edebî, zengin Kültür Türkçesi    Devamı...

TDK'NİN ŞATOSU, VİLLASI
“Saray” ımız “Palas” a Değmez mi? Güncel Türkçe Sözlük “palas” kelimesinin Fransızca olduğu kaydını düşmüş ve manasının da “Lüks otel veya gösterişli yapı” olduğunu belirtmiştir. Bizim “saray” ımızın Batı’daki karşılığı, dilimizde “palas” şeklinde kullanılan kelimedir. Mesela "Topkapi Pal    Devamı...

GÜZEL TÜRKÇEMİZ, EYVAH!
Bugün bu sütuna iki güzel öğrencimizi misafir ediyorum: Nurefşan ve Alperen Akkuş kardeşleri siz de seveceksiniz. Alperen, Malatya Gazi İlköğretim okulunun 8. sınıf öğrencisi. Nurefşan ise yine Malatya’da Cumhuriyet Anadolu lisesinin 11. sınıfında okuyor. Bu iki öğrencimizin Türkçe hassasiyeti ve şuuru keşke bütün öğrencilerimizde, bütün ay    Devamı...

TDK’NİN SALAŞI BARAKASI
(TDK’den Bir Düzine Hata – 21) TDK’nin “apartman” hâllerini daha önce anlattım. O yazıda TDK’nin “apartman” manzaralarına bakıp şaşmış ve şöyle demiştim: İmla falan şaştı yine, Sayfa dolup taştı yine; TDK’nin hataları Düzineyi aştı yine… TDK’nin “apartman” ında bunca perişanlık olur da “salaş” ında vey    Devamı...

TDK'NİN BARI
(TDK’den Bir Düzine Hata – 20) TDK’miz “pavyon”u sevdiği gibi “bar”ı da seviyor. Fakat onun gözdesi Avrupa’nın “bar”ları. “Nerden çıkarıyorsun?” mu dediniz? Nerden olacak, TDK’nin lügatlerinden… Osmanlıcadan Türkçeye Cep Kılavuzu’ndan tutun, Güncel Türkçe Sözlük&rsqu    Devamı...

YAZARIMIZ C. YAKUP ŞİMŞEK'İN KONFERANSI
GELECEĞİMİZ İÇİN TÜRKÇEMİZİ İYİ ÖĞRENMELİ VE ÖĞRETMELİYİZ.Eğitimci-Yazar C.Yakup ŞİMŞEK : “İnsan, kelimelerle düşünür Yeni nesiller, atalarının kullandığı sapasağlam sözlerden mahrum yetişiyor. Düşünen, araştıran, öğrenen, kıyaslayan, terkip yapabilen, hayatı daha derin anlayıp yaşayan insanlar istiyorsak ana dilimizi – geçmişten kopma    Devamı...

TDK'NİN PAVYONU
(TDK'den Bir Düzine Hata - 19) TDK bütün “yabancı” kelimelere savaş açtı mı? Buna “Evet.” demek mümkün değil… Bir kısmına açtı, onları “yabancı” saydı; bir kısmına açmadı, herhâlde o kelimeleri “yabancı” görmedi. Fransızcadan gelen “pavyon” da TDK’nin  “yabancı” olarak    Devamı...

TDK'NİN ADRESİ
(TDK’den Bir Düzine Hata – 18) TDK’nin “adres”ini biliyor musunuz? Bilmiyorsanız size tarif edeyim: Büyük Sözlük Mahallesi, Düşük Cümle Bulvarı, Yanlış Virgül Sokağı, İmla Çıkmazı, Kurum Apartmanı. Peki, TDK “adres” üstüne ne yazmış? Yazmış işte bir şeyler. Ama hatalar yine ibadullah. Onları aşağıda izah ettim.&ldq    Devamı...

ANA DİLDE EĞİTİM BÖLÜNMENİN BAŞLANGICIDIR
Son günlerde ‘ana dille eğitim’ furyası başladı. Bazı sivil toplum kuruluşları, Kürtçü aydınlar ve liberal görünme yarışına girip gerçekleri gözardı eden köşe yazarları, uygulamasını ve sonuçlarını hiç düşünmeden ana dilde eğitim savunucusu hâline geldiler.‘Yeni Anayasa’ hazırlıklarının Kürtçülerin     Devamı...

ŞU HARF DEVRİMİ DEDİKLERİ...
Harf Devrimi NTV Tarih dergisinin son sayısında 1928 Harf Devrimi'ne ayrılmış güzel bir dosya var. Geçen akşam da NTV'de "Tarih Konuşmaları" programında konu ele alındı. İyiydi, hoştu da... Programı izlerken içimden sordum... "Devrim" denilen şeylerin, ister bütün toplumu, ister harfi, şapkayı, çiçeği böceği hedef alsın siyasi bir eylem olduğunu g    Devamı...

TDK’DEN BİR DÜZİNE HATA – 17
(TDK'nin Postası)  TDK’den Bir Düzine Hata – 16 (TDK’nin Apartmanı) başlıklı yazımda düzineyi (on ikiyi) tutturamamıştım. Diyeceksiniz ki: – Bu sefer tutturabildin mi? Nerde?.. Hesabımız yine şaştı, yanlış on ikiyi aştı. Düzineme bir hâl oldu, hata on yediyi buldu. Bu gidişle düzinem de düzenim de bozulacak… (Benim için tek teselli şu: 17.    Devamı...

TDK’DEN BİR DÜZİNE HATA – 16
(TDK’nin Apartmanı) TDK’nin ve bu yazıyı okuyanların dikkatine: Başlıkta her ne kadar “TDK’DEN BİR DÜZİNE HATA” desem de düzinem yine şaştı, hata on ikiyi aştı. Bunun bir “hesap hatası, yanlış bilgi” olduğunu itiraf ederim. Ama TDK’nin “apartman” sayfası bir tuhaf ki sormayın…  İmla falan şaştı yine, Sayfa dolup taştı yine; TDK’ni    Devamı...

TDK'DEN ÖZÜRLÜ CÜMLELER
TDK’nin 12 Temmuz 2010 tarihinden itibaren İnternet sitesinde hizmete sunduğu Yabancı Sözlere Karşılıklar Kılavuzu'na halkın da “katkı”ları kabul edilecekmiş... TDK bu hususu şöyle ifade ediyor: “Dilimize girme eğilimi gösteren yabancı sözlere karşılık bulma çalışmalarına geniş katılımın sağlanması, konuya katkısı olabilecek herkesin görüşlerinin alınabi    Devamı...

TDK BAŞKANININ TÜRKÇESİ - 1
TDK’nin Türkçe yanlışları yalnızca sözlüklerinde mi? Hayır…TDK reisi olan Prof. Dr. Şükrü Halûk Akalın Beyefendi’nin de birçok Türkçe hatasını görmek mümkün.TDK’nin resmî İnternet sitesinde “TDK VE TTK'DEN AÇIKLAMA - TÜRK DİL KURUMU BAŞKANI PROF. DR. ŞÜKRÜ HALÛK AKALIN VE TÜ    Devamı...

TDK'DEN BİR DÜZİNE HATA - 15
(TDK'nin Helikopteri, Füzesi)Güncel Türkçe Sözlük ile Türkçede Batı Kökenli Kelimeler Sözlüğü’nde Noktalama, İfade ve İmla Hataları *** Güncel Türkçe Sözlük “helikopter” kelimesini şu ifadeyle açıklamış: “ Fr. hélicoptère a.  Dik iniş ve çıkış yapabildiği iç    Devamı...

TDK'DEN BİR DÜZİNE HATA - 14
TDK’nin Türkçe hatalarına dair TDK’DEN BİR DÜZİNE HATA başlıklarıyla şu ana kadar yazdığım on üç (13) yazıda ve diğer bazı makalelerde tekrarladığım bir hükmü yine hatırlatmak isterim:TDK’nin resmî İnternet sitesindeki sözlüklerde imla hatalarından noktalama yanlışlarına, cümle düşüklüklerinden açıklama noksanlarına,     Devamı...

İYİ EĞİTİMİN TEMELİ YÜKSEK BİR DİL!
“Siz ne kadar bilirseniz bilin, söyledikleriniz muhatabınızın anladığı kadardır!” diyor Mevlânâ Celâleddin-i Rûmî hazretleri... Ne veciz bir ifade! Demek ki bilmek yetmiyor, bu bilgiyi aktarabilmek için kudretli bir dil gerekiyor. Üstelik böyle kudretli bir dile “öğreten” kadar “öğrenen”in de hâkim olması gerekiy    Devamı...

TDK’NİN NESİNE GÜVENİLİR?
TDK’nin İnternet sitesinde SÖZBUL (Türk Dil Kurumu Sözcük  - Bulmaca Bilgilendirme Uygulaması) adında yeni bir hizmeti var. TDK bu faaliyetini tanıtırken şöyle diyor: “SÖZBUL'a üye olarak Türkçe söz dağarcığınızı geliştirebilirsiniz. SÖZBUL'a üye olacak herkese her gün *Türkçe Sözlük'ten günün     Devamı...

TDK'NİN AÇIKLAYAMADIKLARI-1
(TDK’nin “Tarihî” Hataları) Güncel Türkçe Sözlük’te Açıklama ve İfade Hataları “Tarih”in birinci manası tuhaf bir ifadeyle açıklanmış: “Bir olayın gününü, ayını ve yılını bildiren söz veya gün.” “Bir olayın gününü, ayını ve yılını bildiren söz”ü anlıyoruz f    Devamı...

TDK'DEN BİR DÜZİNE HATA - 13
(TDK’nin Sıkça Yaptığı Yanlışlar)12 Temmuz 2010 günü 78 yaşına basan TDK aynı gün resmî İnternet sitesinde iki yeni sözlüğü hizmete sundu:1. Yabancı Sözlere Karşılıklar Kılavuzu2. Sıkça Yapılan Yanlışlara Doğrular Başta sözlükler olmak üzere her türlü faydalı kitabın İnternet âleminde hizmete sunulması elbette çok g&uum    Devamı...

TDK CÜMLESİ BÖYLE OLUR MU?
C. Yakup Şimşek 1932’de kurulan TDK 12 Temmuz 2010 günü 78 yaşına bastı. Bu yazı ona yaş günü hediyemdir. TDK İnternet sitesinde “78. Kuruluş Yıl Dönümü Etkinlikleri” başlığı altında verilen bir haber metni vardı. Beş paragraftan meydana gelen bu metni “Bakalım TDK’miz 78. yaşında neler yapacakmış?” diyerek okudum. Ama ne metin!.. Okuduk&cced    Devamı...

BU "TÜM" DE DİLİME NERDEN DOLANDI
           Günümüz Türkçesinde en sık kullanılan sözlerden biri: tüm.Aşağıdakine benzer cümleler herkesin ağzında:“Onu tüm gün kütüphânede bekledim.”"Tüm halkımız davetlidir."“Tüm insanlar kardeştir...”"Tüm" Ne Demek? Türkçede “tüm” kel    Devamı...

HASAN PULUR'UN DİL HATALARI - 1
1932 tevellütlü Hasan Pulur, Türkiye’nin en tecrübeli kalemlerinden… Fakat 80’e dayanmış yaşı ve 50’yi aşmış yazı hayatı, onu bazen dil hataları yapmaktan kurtarmıyor. Milliyet’in 02 Temmuz 2010 tarihli sayısında onun “Daha kırkları bile dolmadı...” başlıklı yazısından iktibas ettiğimiz şu paragrafı bir zahmet okuyun ve Türkçe hatalarını g&oum    Devamı...

TDK'DEN BİR DÜZİNE HATA - 12 (TDK'nin Banliyösü)
TDK'nin Banliyösü - 1 TDK’nin Hatalar Şampiyonu olan Türkçede Batı Kökenli Kelimeler Sözlüğü seri hatalarına devam ediyor. Mezkûr sözlüğün “banliyö” maddesi için verdiği bir örnek cümlede tam bir düzine imla ve noktalama hatası çıktı…  Yakup Kadri Karaosmanoğlu ’nun “Bir S&    Devamı...

TDK'DEN BİR DÜZİNE HATA -11
 C.Yakup Şimşek (TDK’nin Kurgusu) Türkçeyi en doğru kim kullanmalı? En az Türkçe hatası yapma hakkı kime ait? Bence bu hak TDK’nin… Mademki Türkçeyi koruyup yaşatma vazifesi en başta TDK’ye verildi, o hâlde onun Türkçe hataları yapması ne kadar hoş görülebilir? Haydi diyelim ki hatasız “kurum” olmaz; peki     Devamı...

TDK'DEN BİR DÜZİNE HATA - 10
TDK sözlüklerinin “Hatalar Şampiyonu” olan Türkçede Batı Kökenli Kelimeler Sözlüğü tahtından hiç inmeyeceğini zannetmesin... Neticede, onu şampiyon yapan, TDK’dir ve bu TDK yeni şampiyonlar çıkarmaya da muktedir olan bir teknik heyettir. Gerçi tahtta hâlâ Türkçede Batı Kökenli Kelimeler Sözlüğü    Devamı...

TDK'DEN BİR DÜZİNE HATA - 9 (İstasyonda bile duramayan hatalar)
TDK’nin sözlük hatalarını yaza yaza bitiremiyorum.TDK İnternet site sayfaları, açıldığı 26.09.2006 tarihinden itibaren bugüne (12.05.2010) kadar 46192461 (kırk altı milyon yüz doksan iki bin dört yüz atmış bir) kez ziyaret edilmiş.Milyonlarca insana Türkçe hizmeti vermek ne güzel!.. Fakat ne yazık ki müessesemizin İnternet sitesindeki sözlük    Devamı...

TDK'DEN BİR DÜZİNE HATA - 8
Türkiye Türkçesi Ağızları Sözlüğü’nde Noktalama Hatası ve İfade Kusuru Türkiye Türkçesi Ağızları Sözlüğü “ilişik” kelimesine şu cümleyi örnek vermiş: “İlişik olmuş hocaya okutuyorlar.” Cümle aynen bu şekilde yazıldıysa mana tepetaklak olur, ilişik (= cin çarpmış) sıfatı “hoca”ya aitmiş    Devamı...

TDK'DEN BİR DÜZİNE HATA - 7
Büyük Türkçe Sözlük’te İmla Hatası      Divanü Lugati’t-Türk muhtevasını sayfalarına taşıyan (çok da iyi eden) Büyük Türkçe Sözlük maalesef hatalı nakillerle dolu…   Divanü Lugati’t-Türk’teki “kadhgulandı” maddesi şöyle aktarılmış: “kadhgul    Devamı...

TDK'DEN BİR DÜZİNE HATA - 6
TDK hataları bitmek bilmiyor.Çok değerli D. Mehmet Doğan’ın da isabetle belirttiği gibi, TDK 1980’den önceki yıllarda Türk dilini çok baltaladı; ama bir yönü kusursuz denecek kadar iyiydi: Kendi bünyesi içinde “insicam” sahibiydi. Sözlüklerinde ve diğer kitaplarında “kendi kaidelerine aykırılık ve dikkatsizlik” yok gibiydi. Ko    Devamı...

TDK'NİN ULAMASI, NE İŞ GÖRÜR ULEMASI
Dilimizin devlet destekli, uydurmaya çok istekli, estek köstekli müessesesi olan TDK’nin “ulama”sını ele aldım bu kez. Sonra da “ulema”sına bir çift lafım olacak. Müessesemizin İnternet sitesindeki sözlük hizmetleri – bedava olduğu için mi nedir – bol defolu… Hem de kusurlar görünmez yerlerde filan da değil, he    Devamı...

TDK'DEN BİR DÜZİNE HATA - 5
TDK’nin hataları üstüne daha önce yazdığım dört yazıda açıklamış olduğum gibi, TDK’nin resmî İnternet sitesindeki sözlüklerde düzinelerle yanlış (dizgi, imla ve noktalama hatası, cümle düşüklüğü, açıklama yetersizlikleri vb. kusurlar) var. Türkçemizde “p o l i s” kelimesinin macerasını araştırırken TDK    Devamı...

TDK’DEN BİR DÜZİNE HATA - 4
Bu mevzuda daha önce yazdığım üç makalede kaydetmiş olduğum gibi, TDK’nin resmî İnternet sitesindeki sözlüklerde düzinelerle yanlış (dizgi, imla ve noktalama hatası, cümle düşüklüğü, açıklama yetersizlikleri vb. kusurlar) var.  TDK sözlükleri – tabiri caizse –  hata ve noksanlar panayırı…  Milyo    Devamı...

YAZARIMIZ C. YAKUP ŞİMŞEK D. MEHMET DOĞAN'IN KÖŞESİNDE
Sempozyum paneli! Geçen hafta sonunda Türkiye Yazarlar Birliği’nin 16. Olağan genel kurulu vardı. Tahmin edilebileceği gibi Kültür Bakanı bu genel kurula katılmamış, telgraf bile göndermemişti! Genel Kurulda dile getirilen hususlardan biri de, son yıllarda devletin giderek latince ve ingilizce kelimelerle dolu bir dille konuştuğu, Dil Kurumu’nun ise üzerine düşen so    Devamı...

Q KLAVYEDEN F KLAVYEYE DÖNÜŞ
Qavur klavye mi Türk klavye mi? Standart Türk Klavyesi (F klavye)’ye dönüş için yükseklerden yeni hamle haberi çınladı kulaklarımızda… AK Parti Genel Başkan Yardımcısı ve Dil ve Edebiyat Derneği Başkanı Ekrem Erdem, Vestel Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Zorlu, Türk Dil Kurumu Başkanı Şükrü Haluk Akalın ve Vestel Genel Müdür    Devamı...

TDK’DEN BİR DÜZİNE HATA - 3
C.Yakup Şimşek Daha önce yazdığım iki makalede belirtmiş olduğum gibi, TDK’nin resmî İnternet sitesindeki sözlüklerde düzinelerle yanlış (dizgi, imla ve noktalama hatası, cümle düşüklüğü, açıklama yetersizlikleri vb. kusurlar) var.Milyonlarca vatandaş, TDK’nin bu sözlüklerinden faydalanırken düzine düzine Türkçe y    Devamı...

TDK'DEN BİR DÜZİNE HATA - 2
TDK’nin resmî İnternet sitesinde hizmete sunduğu sözlüklerde düzinelerle yanlış var… Büyük Türkçe Sözlük, Sesli Türkçe Sözlük, Kişi Adları Sözlüğü, Terim Sözlükleri, Türk Lehçeleri Sözlüğü, Türkçede Batı Kökenli Kelimeler Sözlüğü, Türkiye T&uu    Devamı...

TDK'DEN BİR DÜZİNE HATA - 1
1. Düzine TDK’nin resmî İnternet sitesinde hizmete sunduğu sözlüklerde düzinelerle yanlış var… Büyük Türkçe Sözlük, Sesli Türkçe Sözlük, Kişi Adları Sözlüğü, Terim Sözlükleri, Türk Lehçeleri Sözlüğü, Türkçede Batı Kökenli Kelimeler Sözlüğü, T    Devamı...

HÜSEYİN MOVİT’İN TÜRKÇESİ – 4
Hüseyin Movit’in Kakofonisi Aşağıdaki cümleyi okurken telaffuz güçlüğü çeken varsa onun diksiyonunda zayıflık var demektir: “Orta sahada Topal resmen saçmalarken, Mustafa Sarp şaşkınları oynarken, bu alanın en iyisi Elano'yu çıkardı, yerine gene görünmez adam Ayhan'ı sokup, Galatasaray'ı 9 kişiye indirdi.”    H&uum    Devamı...

İNCE'DEN İNCİLER (Dil Yanlışları)
Türkiye’de köşe yazarlarının birçoğu “konuşur gibi” makale yazıyor. Zannediyorlar ki, bir cümle kurarken neyi kastediyorlarsa okuyucu onu tam öyle anlar. Hayır, kazın ayağı öyle değil… Konuşma diliyle yazı dilinin şart ve imkânları farklıdır. Politika, ekonomi, spor ve magazin yazarlarını bir nebze hoş görebiliriz. Ya dil, kültür, sa    Devamı...

HÜSEYİN MOVİT'İN TÜRKÇESİ (2)
(Der-beyân-ı Tashîh-i Ayşe Böhürler) Daha evvelki bir yazımda, “Medya dilini tarayıp dil (imla, ifade ve bilhassa telaffuz) yanlışlarını tespit eden Hüseyin Movit, bazen büyük hataların farkına varamıyor; fındık kabuğunu doldurmayan yanlışları görüyor.” demiştim. Bu hükmüm değişmedi. Çünkü Hüseyin Movit yine teferruatla u    Devamı...

T D K’NİN İZDÜŞÜMLERİ
TDK’nin Üçüz Çocukları: İzdüşüm, İzdüşümü, İz düşümü Son günlerde şu “izdüşüm” kelimesini sıkça duymaya başladım. Kafama takıldı. “İzdüşüm” nerden geliyordu, neyin nesi, kimin fesiydi? TDK sözlüklerinde bu söz hakkında neler vardı? Aldım feneri, şu herkesin lakırtısını ettiğ    Devamı...

DOĞAN HIZLAN'IN SAVRUK SÖZLERİ - 1
Büyük başın büyük derdi olabilir, ama büyük yazarın büyük dil kusuru olmamalı. “Muharrir” dediğin, kuracağı her cümleye emek vermeli, her bir eserini titizlikle örmeli… “Onların nesli tükendi…” diyenler olacaktır. Zannederim ve korkarım ki haklılar… Zira entelektüel muhitlerde “Türkiye’nin Kü    Devamı...

CÜMLE DERDİMİZ - 1 (Çok bilgiyi düzgün ifadeyle tamamlamak)
Dış politika yazarı, değerli Mustafa Özcan’ın cümle kurmadaki gücü, maalesef bilgisinin seviyesine ulaşmıyor. 27 Ekim 2009 tarihli “Selahaddin’i Beklerken” makalesinden seçtiğim iki cümle üzerinde beraber kafa yoralım. İlk cümle İsrailli bir siyasetçiden bahsediyor: “Birkaç yıl önce toprağın altına giren Kudüs belediyes    Devamı...

EMRE KONGAR'IN EŞYALARI VE İCRAATLARI
Daha çok, maliyeci, iktisatçı ve sosyolog olarak tanınan Emre Kongar’ın Türkçeye dair fikirleri de var… Hatta diğer birçok çalışmasının yanında “Yozlaşan Medya ve Yozlaşan Türkçe” adında bir kitap da yazmış. Bir taraftan www.kongar.org isimli resmî – kendisi, bu kelimeyi “resmi” diye yazmış - sitesinde de fikirle    Devamı...

HÜSEYİN MOVİT'İN TÜRKÇESİ (1)
Medya dilini tarayıp dil (imla, ifade ve bilhassa telaffuz) yanlışlarını tespit eden Hüseyin Movit, bazen büyük hataların farkına varamayıp fındık kabuğunu doldurmayan kusurları görüyor. Mesela, Millî Gazete’nin // src="../jscripts/tiny_mce/themes/advanced/langs/en.js" type="text/javascript"> // ]]> 28. 03. 2009 tarihli nüshasında Fahri Güven imza    Devamı...

TDK'NİN "NE... NE..."Sİ
(Türk Dil Kurumunun ilk olarak 1945 senesinde bastırdığı TÜRKÇE SÖZLÜK, her baskısında genişleyerek bugün 100.000 kelimeyi aşan bir zenginliğe ulaşmıştır. Ne var ki, kelime hazinesindeki bu zenginliğin içinde – sözlüğün büyüklüğüne gölge düşüren – hatalar bolluğu (imla, noktalama, ifade, açıklam    Devamı...

TDK'NİN DİL YANLIŞLARI (2)
  TDK Yazım (İmlâ) Kılavuzu’nun “Örnek” Hatası Anayasa’nın 134. maddesine istinaden çıkarılan 2876 sayılı kanunun 37. maddesinin b fıkrası, TDK’ye birçok mükellefiyetin yanında “imlâ kılavuzları ve sözlükler hazırlamak” vazifesini de vermiştir.1928’de Dil Encümeni tarafından hazırlanan İmlâ Lûgati&rsq    Devamı...

MEDYANIN ÇARPIK DİLİ
  Türkçemiz sâhipsiz ve onu anasının sütü gibi mübarek bilen yazarlardan mahrum kalmıştır. "Türkçe değil mi, uydur uydur söyle!" yâvesi dilimiz hakkında en yanlış kanaatlerden birinin ifâdesi olarak hızla yayılmıştır. Ekmeğini dili tasarruftan kazanan koca koca yazarlar bile en az kendileri kadar koca koca çamlar devirerek mesleklerine d    Devamı...

YUNUS'UN TÜRKÇESİ
  Türkler İslâmiyet'i kabul ettikten sonra şu üç unsurun Türkçeyi etkilemiş olduğu görülüyor: Din, tasavvuf ve edebiyat... Bunlardan din -gayet tabii- bizi Arapçaya, tasavvuf ve edebiyat da Farsçaya yöneltmiştir. Türk devletlerinde Arapça ve Farsçanın ön plana geçmesinin temelinde yatan gerçek budur. Y    Devamı...

TDK'NİN DİL YANLIŞLARI (1)
Türk Dil Kurumunun ilk olarak 1945 senesinde neşrettiği TÜRKÇE SÖZLÜK, her baskısında genişleyerek 100.000 kelimeyi aşan bir zenginliğe ulaşmıştır. Şimdi internet yoluyla da hizmete sunulan TÜRKÇE SÖZLÜK, Türkiye’de en çok müracaat edilen eserler listesinin başlarındadır.Ne var ki, kelime hazinesindeki bu zenginliğin içinde – sö    Devamı...

TDK'NİN KAYMAĞI
  C. Yâkup Şimşek, Türk Dil Kurumunun yanlış, kusur ve ihmâllerini ortaya koymaya, sualler sormaya devam ediyor...   Sütün öz kardeşi, tereyağının bir eşi, yoğurdun vefâlı sırdaşı, balın can yoldaşı, ekmek kadayıfının en yakın arkadaşı… Sofraların binlerce yıldan beri eskimeyen lezzeti… Pahalı mahalı, elbet her nîmetin bir külfeti vardır. Ne     Devamı...

"EDEBİYAT"A DOKUNMAYIN
  TDK binlerce “Türkçeleşmiş” kelimeye savaş açtı. Hedef, onları unutturmaktı. Bu kelimeler asırlarca evvel Türkçeye girmiş, herkes tarafından kabul edilip benimsenmiş, sevilmiş; buna rağmen TDK tarafından “Arapça, Farsça, Osmanlıca, yabancı kelime” gibi sıfatlarla yaftalanmaktan kurtulamamıştır. Hâlbuki “Arapça, Farsç    Devamı...

TÜRK DİL KURUMUNUN "MÜZMİN" HASTALIĞI
  Türk Dili Tetkik Cemiyeti adıyla kurulduğu târihten (12 Temmuz 1932) bu yana dil ve sözlük faâliyetlerinde bulunan Türk Dil Kurumu, 26.09.2006 gününden i’tibâren internet üzerinden de hizmet vermeye başlamıştır. TDK’nin yaptığı en güzel işlerden biri, hazırladığı lûgatleri bu yolla milyonlarca insanımızın istifâdesine sunmuş olm    Devamı...

DİLCİLER, DİLE MÜDÂHALE EDER Mİ?
Rûhiyatçı rûh, târihçi târih îcâd eder mi?.. (Hayret ediyorum ki, Yirminci Asr’ın ortasında bizler, daha Aristo zamânında halledilmiş basit bilgi meselelerini cevaplandırmak zorunda kalıyoruz.) Hayır, dostlarım! Hesapcı, adet (=sayı); hendese(=geometri)ci, şekil îcâd etmediği gibi, dilci de dil îcâd etmez!.. Sâdece konuşula    Devamı...

UYDURMACI OLMAYANLAR NASIL SİNDİRİLDİLER?
Hiç unutmam: 1938 kışında idi, sanıyorum. Bir gün Üniversite Rektörlüğü’nde, dil mes’elesini konuşmak üzere, fakültelerden çağırılan profesörlerden mürekkep bir toplantı yapıldı. Toplantıda, dışarıdan bilhassa bu iş için gelmiş iki zât da vardı. Müzâkere, Üniversite’nin dil inkılâbı için seferber ed    Devamı...

“KELİME UYDURMA”YA SEZAR’IN HAKKI VAR MI?
Rivâyet olunur ki, eski Roma’nın şiddeti ve dehşetiyle meşhûr olan hükümdârlarından Tiberius, bir gün Roma âyanına yaptığı bir hitâbede uydurma bir kelime kullanır. Yüksek otoritesini iyice göstermek i çin olacak ki, kelimeyi bir iki def’a da üstüne basarak tekrarlar. Âyandan Marcellus, hükümdârın söz&uum    Devamı...

N. KEMÂL'İN ELİFBÂ/ALFABEYE DÂİR FİKİRLERİ
1870'li senelerde Îran sefîri (elçisi) olarak İstanbul'da bulunan Ermeni asıllı Melkom Han'a göre İslâm memleketlerindeki geri kalmışlık, acziyet, tembellik; can, mal, ırz emniyetsizliği; zulüm ve merhametsizlik, adâletsizlik... nerdeyse bütün fenâlıkların sebebi, kullanılan elifbe(İslâmî harfler)dir. Aşağıda, meşhur edîb ve ş&acir    Devamı...

LATİN HARFLERİNE DÂİR
Hattın (yazının) ıslâhı için Latin hurûfâtını (harflerini) bizim lisâna almak, Frenk elbisesi giymeği, mülkün (ülkenin) ıslâhına medâr (sebep) olur zannetmek kabîlindendir. Evvelâ Latin hurûfu (harfleri) ile “sad”, “dad”, “tı”, “zı”, “zel” “cim”, “çim”    Devamı...

TÜRKLERLE KÜRTLERİ KİM AYIRDI?
Lozan Andlaşması'nda bütün sistem müslim-gayri müslim ekseninde kurulmuştur. Yani Lozan’da “müslüman milleti” ve gayri müslimler vardır. Lozan mevzuunda yerli yersiz zırt pırt üfüren zevâtın bunun farkında olduğunu sanmıyoruz. Onlar işlerin basit bir mâcerâ filminde olduğu gibi, Bandırma Vapuru’nda sıcak bir yaz akşamı başladığı    Devamı...

YÛNUS'UN TÜRKÇESİ
  XIII. asır, Anadolu'da Türkçenin şahlanışı bakımından, bir Yûnus Emre asrıdır. Bu asırda, bugünkü Türkiye topraklarında, gerçek bir dil inkılâbı olmuştur. Bunun başlıca sebebi, Anadolu'da Türk nüfûsunun gün geçtikçe artması ve bir ekseriyet sağlamasıdır. Halk ekseriyeti Türk olan bir vatanda, büyük halk edebi    Devamı...

TÜRKÇE RÛHUMUZ
Türkçe her şeyim (...)Ben her şeyimi Türkçe ile öğrendim. Dinimi, terbiyemi, kültürümü, düşüncelerimi, sanat ilgilerimi, her şeyimi... Türkçe olmazsa ben yok olurum. Türkçe okuyamamak, Türkçe yazamamak, Türkçeyi kullanarak yaşayamamak, benim için manevî-ruhî ölüm demektir. Tabii ki;    Devamı...

SULTAN ABDÜLHAMÎD'İN TÜRKÇECİLİĞİ
Osmanlı hükümdar âilesinin Türkçeciliği mühim ve mes'ud bir târih hâdisesidir. Bu âilenin daha kurtuluş anlarından başlayarak orduda, saray çevresinde ve halk içinde Türkçe konuşup Türkçeyi yeniden devlet ve edebiyat dili mevkiine getirdiği bilinir.Gerçi Türkçe'nin devlet dili olarak kullanılması, daha An    Devamı...

ASKERÎ RÜTBE İSİMLERİ NASIL TESPİT EDİLDİ?
Astsubayların “çavuş” kelimesine takmalarına şaştım. “Çavuş” unvânının erbaş, zâbıta ve itfâiyecilerde de kullanılmasından memnun değillermiş. Daha rahatsız edicisini söyleyeyim: Yol çavuşu, inşaat çavuşu da var! Çavuş bir kere, Türkçe bir kelime. Çav-mak, haber taşımak kökünden geldiği sanılıyor. Eski asker    Devamı...

HANGİ FELÂKET DAHA BÜYÜK?
Aziz Genç!...İslâm yazısının ilgâsı ve güzel Türkçemizdeki tahrîbât, büyük ve azametli imparatorluğumuzun mübârek ecdâd kanlarıyla yoğrulmuş, yirmi milyon kilometrekareden ziyâde olan topraklarını kaybetmemizden daha büyük bir felâkettir. Belki üzerinde lâyıkı ile durup düşünemediğin için bug&u    Devamı...

TÜRKÇE KİTAPLARINDA UYDURMA DİL SALTANATI
  Dönüp dolaştırmadan hemen konuya girelim ve çocukları ilköğretim ve liseye giden velilere şu kelimelerin anlamlarını soralım: `Ön ad, ilgeç, belirteç, adıl, direngen, eylemsi...` Hepimizin bildiği gibi Ecevit dönemi Millî Eğitim Bakanı Metin Bostancıoğlu zamanında `hayat, haysiyet, ilim, hür, isim, istiklâl, kabiliyet, karakter, medenî, mede    Devamı...

NASIL KELİME UYDURULUR?
“Prensip” yoktu; “uydurmacılık” vardı Geoffrey Lewis, Oxford Üniversitesi’nden emekli Türkçe profesörüdür. İngiltere’deki Türkçe çalışmalarına ve Anglo-Türk dostluğuna yaptığı katkılardan dolayı 1999 yılında sırasıyla St. Michael ve St. George kolejlerince mükâfatlandırılmıştır. Kendisi, “dil devrimi”yl    Devamı...

UYDURMA DİL: ÜLKESİZLERİN DİLİ!!!
"Argo, kanundan kaçanların dili. Uydurma dil, târihten kaçanların... Argo, korkunun ördüğü duvar; uydurma dil şuursuzluğun... Biri, günahları gizleyen peçe; öteki, irfânı boğan kement… Argo, yaralı bir vicdânın sesi; uydurma dil, hâfızasını kaybeden bir neslin... Argo, her ülkenin; uydurma dil, ülkesizlerin..." (Cemil Meri&cc    Devamı...

LİSÂNA DÂİR SÖYLENENLER
   KAAMUS (LÛGAT-SÖZLÜK) "Kâmus, bir milletin hâfızası, yâni kendisi; heyecânıyla, hassâsiyetiyle, şuûruyla... Kâmusa uzanan el nâmusa uzanmıştır. Her mukaddesi yakan Fransız İhtilâli, tek mukaddese saygı göstermiştir: kâmusa. Eski sözlüğe kızıl bir külâh geçirdiğini söyleyen Hugo, tek keli    Devamı...

AÇIŞ- İLK YAZI
"Dil, bizim evimiz." diyor bir filozof. Bir millet demek, bir dil demek. Dilini kaybetmiş bir millet, aslında yok olmuş demektir. Türk milleti, tarihin en eski milletlerinden biri. Binlerce yıldan beri bir dili var; yani bir millet... Hâlâ var; hâlâ bir millet olarak mevcut... Ama yaklaşık yüz yıldan beri bu millet kendini millet yapan bütün değerleriyle birlikte ve h    Devamı...

 

 
DİL KALESİ Kategorisine Ait Nesirler / Şiirler


YÜZYILIN SOYKIRIMI- D. Mehmet Doğan




VAR OLMAK- Nurettin Topçu




SRATEJİK DERİNLİK- Prof. Dr. Ahmet Davudoğlu




İSLÂM'IN SİYASALLAŞMASI- Kemâl H. Karpat




BOŞLUK




SON YORUMLAR

hatice su kılınçer
era kimin penceresinde
Söz kuşu gagasında kelime mi taşıdı size? cümlelerde güzel iklimlerin kokuları var. E...
22-02-12



Ulubatlı Hasan
mükemmel !
emeğinize sağlık Feyza hanım. Kendimi bir masal diyarındaymış gibi hissettim şu kısacık yazınızda. &...
22-02-12



sibel şimşek
çok güzel
hayatı sadece yaşamak değil dinlemek ve bazen belkide sadece seyretmek zevk verir insana...bakarken ...
21-02-12



AHMET
BASİT SORU YOKTUR
Ciddî olmak şartıyla her soru mühimdir; en azından soran açısından. Bu yüzden...
20-02-12



Salih GÜNAY
SİYASİ VESAYET
Son on yıldır askeri vesayet teraneleri dinliyorduk. Şimdi ne oldu gerçek bir siyasi vesayet ...
20-02-12



Uğurlu
Geçmek
Düşünce zeminleri kaygan olmakla birlikte, hendek ve çakıl taşları ile dolu.Ge&cced...
18-02-12



Uğurlu
Çok Güzel
Engin bir gönlün zengin duyuşu. Kapısında hüznün mührü var ama i&ccedi...
18-02-12



AHMET
ÇOK GÜZEL!
Fikrî ciddiyeti sebebiyle zor okunacak mevzuları dozajı iyi ayarlanmış bir ironiyle ne gü...
17-02-12



AHMET
YÖK SÖMÜRGE ZİHNİYETİNDEN KURTULMALI
Mehmet Bey'e teşekkür. Hemen söze girelim: 13 yıl mecburi eğitim asla kanunlaşmamalı. O...
17-02-12



nevin
...
çok güzel.........
17-02-12




G. Kodu:
78efb
 
Kodu Gir

Online Kişi: 13
Bu Gün: 2 Bu Ay: 945 Toplam Ziyaretçi: 37232 Toplam Tıklanma: 521614
Copyright © 2009 AlanJaweb